Tillämpad systemteori – förstå komplexitet, forma framtiden

Bild 1 av 1
Systemmodell över kursen
Momenten i doktorandkursen System Theory illustrerade i form av en systemmodell. Illustration av Lars-Ola Bligård.

Hur kan vi förstå och hantera komplexa system i en värld där allt hänger ihop? Doktorandkursen Systems Theory är en tvärvetenskaplig forskarutbildningskurs som ger dig verktyg att analysera, reflektera över och tillämpa systemteoretiska perspektiv i din egen forskning – oavsett disciplin.

En kurs för alla forskarstuderande

Sedan 2013 har Lars-Ola Bligård och Cecilia Berlin vid avdelningen design & human factors på institutionen för industri- och materialvetenskap erbjudit doktorandkursen Systems Theory inom ramen för forskarskolan Människa-Teknik-Design.

Kursen riktar sig till doktorander från alla forskningsfält och erbjuder en bred introduktion till systemteorins mångfald, från klassisk systemteori och cybernetik till socio-tekniska system, miljösystemanalys och spelteori.

– Systemteori är inte en enskild teori, utan ett helt tankesätt. Det handlar om att använda olika “linser” för att betrakta världen och förstå helheter, relationer och gränsdragningar i komplexa sammanhang, säger Cecilia Berlin, assisterande kursledare.

Kursen gavs senast under våren 2025, och då deltog 12 doktorander från fyra av Chalmers institutioner, en från Göteborgs universitet och en från KTH. 

Porträtt av Sofie Peters
Fotograf: Daniel Karlsson

Vikten av gränsdragning

Sofie Peters, som doktorerar på Chalmers institution för teknikens ekonomi och organisation, läste kursen vid det senaste tillfället. Hennes forskning handlar om hur sjukvård kan flyttas från sjukhus till hemmen. För henne var vikten av gränsdragning en av de mest betydande insikterna: för att kunna analysera ett system måste det finnas en tydlig gräns mellan objekten som ska studeras och världen utanför. 

– Gränsen kan vara öppen eller stängd, men den måste vara tydlig, annars riskerar du att ditt studieobjekt växer utom all kontroll. När jag ska studera mobila team på ett sjukhus, borde jag då studera personalens inbördes relationer med varandra och patienterna? Deras schemaläggning? Upphandlingsrutiner för teamens utrustning? Kanske titta bakåt i tiden för att jämföra med tidigare upphandlingar? Kanske uppåt i hierarkin, till juridiska riktlinjer för upphandling? Men vänta nu – här sitter jag och läser på om Lagen om offentlig upphandling, jag skulle ju studera de mobila teamen? 

Tvärvetenskap i praktiken

Kursen är uppbyggd kring seminarier, övningar och skrivuppgifter som kontinuerligt kopplar teorierna till doktorandernas egen forskning. Varje seminarium introducerar en ny teori, följt av diskussioner och reflektioner i grupp. Därefter skriver deltagarna korta essäer som relaterar teorierna till det egna forskningsområdet.

– Kursen fungerar som en utmärkt introduktion till ämnet, och jag tror att alla deltagare har kommit i kontakt med minst en systemteori som både är relevant för dem och som de, genom inlämningsuppgifterna, har provat att applicera och därmed kan arbeta vidare med, säger Sofie Peters.

En av kursens styrkor är mötet mellan olika perspektiv. Deltagarna kommer från vitt skilda discipliner – från vårdinnovation och hållbarhet till AI och samhällsplanering. Det skapar en dynamisk lärmiljö som ger upphov till nya insikter om både den egna och andras forskning. 

– Som kursansvarig är det alltid intressant att läsa inlämningsuppgifterna och se hur deltagarna testar att applicera de olika systemteorierna på sin egen forskning, säger Lars-Ola Bligård. 

Han betonar att även om alla teorier och modeller inte passar för allt, eller alla, så är det tydligt att det systemteoretiska perspektivet hjälper deltagarna att få ökad tydlighet i sitt forskningsområde. Systemteori som uppkommit inom ett område kan appliceras framgångsrikt på ett annat, helt i linje med grundtanken för generell systemteori. 

Den ursprungliga tanken med generell systemteori var att forskare från vitt skilda fält skulle kunna samtala med varandra om sina verk oavsett mottagarens nivå av detaljkunskap i fältet. Vi tror att förmågan till systemsyn hjälper doktoranderna att kunna göra sig förstådda, oavsett vem som lyssnar. Jag har själv haft stor nytta av systemteori när jag deltar som opponent eller betygskommitté på disputationer, för alla har nytta av att zooma ut från en detaljförståelse till dess plats i ett större sammanhang, säger Cecilia Berlin.  

Vem kan delta? 

Kursen är öppen för alla intresserade doktorander och löper regelbundet på vårterminen vartannat år (ojämna år). Undervisningen sker främst på plats på Chalmers och doktorander från institutionerna för industri- och materialvetenskap och data- och informationsteknik på Chalmers har företräde till platserna.

Här finns information om kursen.

Lars-Ola Bligård
  • Forskare, Design & Human Factors, Industri- och materialvetenskap
Cecilia Berlin
  • Docent, Design & Human Factors, Industri- och materialvetenskap

Skribent

Anneli Andersson