
Den 16-18 juni intar den största internationella konferensen om elfordon och hållbara transporter, EVS38, Svenska mässan i Göteborg. En av talarna på konferensen är Anders Grauers, docent i system och reglerteknik vid Chalmers tekniska högskola och specialist inom elfordon vid Swedish Electromobility Center.
Du är en av talarna i det vetenskapliga programmet under EVS38. Berätta, vad kommer ditt föredrag att handla om?
- Det kommer att handla om snabbladdning, framför allt för lastbilar och hur marknadskrafterna kommer att påverka priser, var det finns laddare och eventuellt hur mycket köer det blir. Eller om det ens blir några köer. Utifrån olika källor har vi försökt uppskatta flöden av laddande lastbilar och det ser mycket bättre ut än vi trodde, även fördelningen över dagen ser jämnare ut än förväntat. Det är vanligt att se på laddare som ett tekniskt problem och att det kommer vara problem med tillgången på laddare men min infallsvinkel är att det bestämmer marknadskrafterna. Är det lönsamt och tekniken finns på plats så kommer det hända. Den viktiga frågan är hur många timmar om dygnet som laddstationerna kommer att användas och hur kunderna fördelas över dygnet.
Anders Grauers har en bakgrund inom elkraftsområdet och till en början forskade han inom vindkraft. Han fortsatt därefter till fordonsindustrin och arbetade med systemutveckling för aktiv säkerhet. Där väcktes ett intresse för systemet mellan hur man anpassar tekniken till användarnas behov och ekonomi för en bra balans. De senaste femton åren har han fokuserat på just elektrifiering inom transportsektorn. Han medverkar i multidisciplinära forskningsprojekt via Lindolmen Science park där det finns representanter från både laddoperatörer till lastbilstillverkare och elnätsbolag.
Det är väldigt intressant att i de här projekten få möta de olika perspektiven och tillsammans titta på problemen med gemensamma ögon och försöka diskutera fram en lösning som fungerar. Det handlar om att komma i gång och sedan kommer det utvecklas och växa fram efterhand. Att se samband är något jag verkligen drivs av, när man ser på ett problem på ett annat sätt och lösningen helt plötsligt blir uppenbar, det är roligt.
Anders menar det har hänt mycket på kort tid, förut var alternativen dyra och komplicerade men nu handlar det mer om vilka lösningar vi ska satsa på.
- Jag skulle säga att elektrifiering går jättebra, i ett större samhällsperspektiv har vi kommit långt. Vi vet att tekniken finns där och utvecklas hela tiden men nu handlar det snarare om omställning och det måste man också ha respekt för. Att ställa om är svårt och många åkerier jag träffar och som vi samarbetar med i olika projekt står inför en omställning eller har precis börjat. Det handlar om planering och anpassning av verksamheten, men de är otroligt proffsiga och när man väl ser lönsamheten i det kommer det gå bra.
Du låter hoppfull inför framtiden, hur ser du på den kommande tiden?
- Jag tror att vi står inför en lavin av omställning och det är svårt att säga hur nära vi är men jag tror det kommer bli en ganska snabb omställning där största problemet kommer att vara växtvärk. Att produktionen inte hinner med och även att det kommer att det kommer att vara kvalitetsproblem i början. Men så är det alltid inför nya omställningar men vi kommer hitta vägar runt alla sådana problem.
Under EVS38 deltar Anders Grauers i det vetenskapliga programmet och hans föredrag med titeln The Market for Public Fast Charging of Heavy Trucks and How it Influences Prices, Capacity, and Queues äger rum tisdagen den 17 juni klockan 11:20-11:40 E-Quation Lab - Room G3.
- Docent, System- och reglerteknik, Elektroteknik