REVERE firar tio år

Bild 1 av 1
REVERE

I november firar forskningsinfrastrukturen REVERE tio år – ett decennium av fordonsforskning som knyter samman aktörer inom industrin och akademin i gemensamma forskningsprojekt. Centrumföreståndare Fredrik von Corswant berättar mer om hur verksamheten har utvecklats, hur den idag omfattar ännu fler områden och vilka möjligheter som finns för att genomföra avancerade tester i verklig miljö.

Fredrik von Corswant

– Första utmaningen var att hitta rätt lokal, med en port stor nog för att kunna ta in en lastbil, berättar Fredrik von Corswant, centrumföreståndare på REVERE, som varit med från start sedan 2015.

REVERE är beläget på Lindholmen, i stora tegelbyggnader som tidigare tillhörde varvsindustrin. Hit kommer forskare, företag och forskningsinstitut för att utveckla, testa, verifiera och demonstrera teoretiska modeller, algoritmer och tekniker i verkliga fordon och verkliga miljöer. Från början var det ett renodlat fordonsforskningslaboratorium men det har nu utvecklats till en miljö som möjliggör forskning om mer avancerade reglersystem, inte bara i lastbilar och bilar, utan även i båtar och drönare.

REVERE erbjuder flera olika forskningsplattformar utrustade med sensorer, datorer för loggning, kommunikationsteknik och annan testutrustning. Alla forskningsplattformar är kopplade till den egenutvecklade mjukvaruplattformen OpenDLV.

– Vår verksamhet utvecklas både utifrån olika förfrågningar, men vi är också väldigt drivande själva. Det är viktigt att vi håller oss uppdaterade med vad som pågår. Vi har många kontakter och ser vikten av att komma in tidigt i projekt för att kunna se hur vi kan stötta på bästa sätt, förklarar Fredrik.

Framgångsrika projekt med många vinster

Ett exempel på ett större och framgångsrikt projekt som nu avslutas vid årsskiftet är AutoFreight. Projektet omfattar ett tiotal partners, där Volvo Trucks är huvudprojektledare och Chalmers har en koordinerande roll för forskningen. Fokus ligger på att testa extra långa fordonskombinationer, nära 32 meter långa, som möjliggör transport av två containrar samtidigt i stället för en. Testet genomförs på sträckan mellan Göteborgs hamn och industriområdet Viared utanför Borås. Det är ett brett uppdrag som omfattar många av de olika områden där REVERE kan bidra, till exempel energieffektivitet, logistik, utrustning för att studera påverkan av olika väderförhållanden, stabilitet och säkerhet, men också partikelutsläpp från bromsar och vägbanor.

– Det är ett oerhört lärorikt projekt som fångar upp många olika aspekter, allt från vinsterna med reducerad energiförbrukning till logistiken och hanteringen när två släp ska kopplas isär och lastas av. Det är också ett projekt som på ett mycket bra sätt knyter samman olika aktörer, från industri till forskning men även organisationer som Trafikverket, till exempel, som sitter med i styrgruppen”, konstaterar Fredrik.

Stora mängder data

Sedan några år tillbaka erbjuder REVERE också forskning inom marin miljö. De har en båt utrustad med forskningslaboratoriets mest avancerade datainsamlingsutrustning. Den har olika typer av sensorer och kameror som används främst för forskning kring navigering till sjöss och för insamling av data från verkliga miljöer.

Med mer och bättre utrustning blir datainsamlingen omfattande, och hanteringen av de stora datamängderna har blivit en utmaning i sig.

– På båten har vi, förutom olika sensorer, även sex kameror som skickar högupplösta bilder med hög frekvens. Totalt sett får vi in 22 GB data per sekund, så stora hårddiskar fylls på några minuter. Då gäller det att veta vad man ska använda datan till. 

Simulering i verklig miljö

Forskare som kommer till REVERE har ofta gjort egna simuleringar först, men när simulering senare genomförs i verklig miljö upptäcks ofta faktorer som är svåra att förutse, exempelvis hur stora snöflingor kan påverka sensorerna, hur brus i data från sensorer försvårar för algoritmenrma, eller hur reflektioner från en våt vägbana kan ge felaktig information till systemet.

Fredrik minns särskilt en händelse:

– En gång kom en doktorand tillbaka från provbanan och jag frågade hur det hade gått. Inte alls bra, svarade han - allt hade strulat, men tillade ”men vi har lärt oss väldigt mycket”. Det är det jag tycker är så bra, att de kan komma hit och bygga på sin kunskap.

Kommande projekt

Fredrik ser ljust på framtiden och forskningslaboratoriet har nyligen fått fortsatt finansiering från Västra Götalandsregionen. Under de senaste tio åren har verksamheten utvecklats i takt med nya forskningsprojekt som formar och lägger grunden för kommande projekt.

– Elektrifiering ser jag som ett fortsatt mycket intressant område, säger Fredrik, särskilt när det gäller utvecklingen av batteriteknologi och elmotorer. Även inom området drönare händer det mycket – ett forskningsfält som blir alltmer aktuellt.

REVERE vill uppmana intresserade forskare att ta kontakt. Eftersom mycket av den nödvändiga tekniken redan finns på plats, går det ofta snabbt att komma i gång med nya projekt.  

Kontakta frecor@chalmers.se för mer information

Jubileumsfirande

Den 26 november firar REVERE sitt jubileum med ett lunchseminarium och en utställning som visar våra olika plattformar och aktuella projekt.

Plats: FUSE Lab, Samhällsbyggnad, campus Johanneberg.
Tid: Utställningen är öppen kl. 10.00–16.00.

Under lunchseminariet (kl. 12.00–13.00) får du ta del av höjdpunkter från tidigare forskning, aktuella satsningar och framtidens fordonsutveckling på Chalmers.

Anmäl dig här.

Bilder från fotograf: Henrik Sandsjö och 
Anna-Lena Lundqvist