Studenters uppfinningar stärker bandet mellan människa och natur

Emil och Sofia
Linn och Julia
Paulina
Emil och Sofia står bakom krukan Fredi som blir röd och fäller ner armarna när växten behöver vattnas.

Lösningar som bryter ensamhet, främjar kontakt mellan människor och hjälper till att påminna om pauser vid kontorsarbete. Det är några exempel på de prototyper som masterstudenterna i Interaktionsdesign skapat för att öka människors kunskap och förståelse för växter.

– Syftet var att se om vi kunde skapa fysiska, handgripliga produkter som kan få människor att bry sig mer om växter, och i förlängningen förändra hur man tänker kring och beter sig mot natur och miljö, säger Mohammad Obaid, docent vid enheten för interaktionsdesign vid Chalmers och Göteborgs universitet.

Prototyperna utvecklades inom ramen för kursen Prototyping in Interaction, som startats upp av Mohammad Obaid och delvis finansieras av Centrum för hållbar stadsutveckling. Växttemat har arbetats fram i samarbete med Trädgårdsföreningen i Göteborg.

Välmående i fokus

Resultatet efter åtta veckors hårt arbete var en rad kreativa idéer med fokus på både växters och människors välmående. Vid avslutningsutställningen i Kuggen på Campus Lindholmen kunde besökare exempelvis möta den lilla krukan Fredie som blir röd och fäller ner armarna när växten måste vattnas. En liten kompis som håller dig sällskap enligt Emil Falk, en av upphovsmakarna. Där fanns GloLeaf, växten som lyser upp i ett behagligt grönt sken när man pratar med den, och Honey pot, som ger ifrån sig ett varmt gult ljus både hos ägaren och hos en sammankopplad kruka när man rör vid den.

– Vår målgrupp för Honey pot var personer som nyss flyttat hemifrån och kanske saknar sin familj eller vänner. Våra krukor blir ett sätt att hålla kontakten och när den lyser vet man att den andra personen är där, säger Paulina Palmberg.

Växter som lugnande sällskap

Andra studenter valde att fokusera på växters lugnande effekt, som Pauseplant, kontorsväxten som påminner om när det är dags för en paus, eller meditationsväxten ZenStem vars bevattningssystem drivs av en pulsklocka kopplad till ägarens arm.

– När du är lugn och din puls låg så vattnas Zenstem automatiskt. Tanken är att du tar hand om din växt när du också tar hand om dig själv, säger Qingyuan Ma.

Trädgårdsföreningen bidrog med kunskap

Kursen inleddes med guidade turer av Trädgårdsföreningen trädgårdsmästare Nicholas Delahooke och Emmelie Georgii, som bistått med kunskap och stöd. De menar att det är av största vikt att stärka människors relation till naturen.

– Vi ser det här som ett sätt att nå människor som kanske inte har lika mycket förkunskap om växter. Prototyperna blir ett sätt att långsamt bygga upp en förståelse för växter, säger Nicholas Delahooke.

För studenterna var växttemat oväntat, men givande.

– Det har varit otroligt utvecklande och vi hamnade någon helt annanstans än där vi började med vår första kruka. Det var väldigt kul att lämna det teoretiska en stund och faktiskt få bygga, säger Paulina Palmberg.

Mohammad Obaid
  • Enhetschef, Interaktionsdesign och Software Engineering, Data- och informationsteknik

Natalija Sako