Mångfald av uttryck i examensutställningen 2024

Utställning på en ljus öppen yta
Examensutställningen visar upp projekt från studenter på två mastersprogrammen Architecture and Planning Beyond Sustainability och Architecture and Urban Design.

Arkitektur som tar ansvar och över hundra perspektiv på arkitektur syns när studenterna på arkitektutbildningen visar upp sina slutprojekt 2024. Besök utställningen som rymmer en mångfald av uttryck och tolkningar såväl som experimentella material och tekniker.

Årets stora examensutställning på arkitektutbildningen på Chalmers omfattar 102 examensprojekt på mastersnivå och bjuder på en mångfald av infallsvinklar och tolkningar.

– Det är uppenbart att studenterna förstår att arkitektur sträcker sig bortom den fysiska dimensionen. Vi rör oss från objektivitet mot att omfamna det specifika, och det finns många fascinerande perspektiv att utforska i utställningen. Återkommande teman är transformation, adaptive reuse, heritage, retrofitting – teman som varit varit på uppgång de senaste åren och som vi ser väldigt starkt även i år. Materialmässigt ser vi mycket trä, men också andra spännande material som till exempel mycelium, säger Jessica Lundin, kurator för årets utställning.

Nytt för i år är att diskussionerna från presentationstillfällena kommer att tas vidare i ett nytt format. Den 5 juni får studenterna chansen att diskutera sin kunskap och sin syn på arkitektur i ett panelsamtal som anordnas på Röhsska museet. Det ordnas också en guidad visning av utställningen den 5 juni, och utöver det finns möjlighet att besöka den öppna utställningen till och med den 7 juni, och uppleva vad som är i fokus för morgondagens arkitekter.

– Det mest utmärkande förenande draget för de olika projekten är det enorma arbete som studenterna har lagt ner. Det vi ser är resultatet av ett halvårs arbete, där studenterna verkligen har djupdykt i sina respektive ämnen och samlat på sig enormt mycket kunskap och specifika ingångar till arktitekturämnet. Jag tycker att man ska se utställningen som en chans att få ta del av all denna kunskap!, säger Jessica Lundin.

Utställningen visar examensarbeten från de två mastersprogrammen Architecture and Planning Beyond Sustainability och Architecture and Urban Design. Studenterna genomför sitt projekt inom ramen för någon av profilerna: Architectural Experimentation; Building Design and Transformation; Building Design and Transformation for Sustainability; Architecture and Advanced Programmes; Society, Justice, Space; Urban and Rural Design and Planning; Urban Design.

Om utställningen

Utställningen är öppen för allmänheten och kan besökas under dagtid mellan den 27 maj och 7 juni på Ljusgården i SB1, Sven Hultins gata 6. En guidad visning av utställningen hålls 13-14 den 5 juni, och öppna samtal på Röhsska muséet mellan 15-18 den 5 juni.

Exanesarbetena finns också att ta del av digitalt på https://projects.arch.chalmers.se/masters-thesis-2024/

Catharina Björk