Illustration av stjärnfödsel
En konstnärlig tolkning av hur material från från den omgivande skivan faller in mot stjärnans yta. ​​
​Dr. Mark A. Garlick

Ny inblick i hur solliknande stjärnor föds

Astronomer har för första gången observerat en avgörande del av processen som vår sol genomgick när den föddes. En mycket ung stjärna har observerats samla material från skivan med materia som omger den - samma skiva som planeter senare kommer att bildas i.

– Detta är den första direkta observationen av en process som vårt solsystem genomgick när det bildades för 5 miljarder år sedan, säger Rubén Fedriani, astronom på Chalmers och medlem av det irländskt ledda forskarteamet. Studien publicerades i Nature, 26 augusti.

Astronomer har länge trott att unga stjärnor förvärvar materia via sina magnetfält och att detta material faller mot stjärnans yta i höga hastigheter supersoniska hastigheter. De nya observationsresultaten, publicerade 26 augusti år i tidskriften Nature (A measure of the size of the magnetospheric accretion region in TW Hydrae), hjälper astronomer att bättre förstå hur stjärnor som vår sol bildas och hur skivorna kring dessa stjärnembryon kan ge upphov till planeter som liknar jorden.

Teamet, som leddes av Rebeca García López, astronom vid University College Dublin och Dublin Institute for Advanced Studies, Irland, har tittat på en av de närmaste unga stjärnorna till oss, i konstellationen Vattenormen (Hydra på latin). Stjärnan är "bara" en miljon år gammal, en ålder som kan sägas motsvara ett mänskligt embryo.

– Stjärnan är speciell eftersom den ligger mycket nära jorden – bara 160 ljusår bort – och skivan med material som omger stjärnan är direkt synlig för oss. Det gör den till den perfekta kandidaten för att undersöka hur materia från en planetbildande skiva kanaliseras till stjärnans yta, säger Rebeca García López.

García López och hennes kollegor upptäckte utsläpp från varm gas och fann att storleken och hastigheten på gasen matchade vad teoretiska modeller hade förutspått.

Publicerad: fr 28 aug 2020.