Ison: Onsala 15 november

Igår klockan 9 träffades jag och forskningsingenjör Mikael Lerner i kontrollrummet på Onsala för att starta upp våra observationer av komet C/2012 S1 Ison med 20-metersteleskopet.
Per Bjerkeli, som just har påbörjat en postdok-tjänst i Köpenhamn och kommer vara ansvarig för en del av observationerna, var med via Skype. Vi hade även Olof Peterson, journalist med uppdrag från Vetenskapsradion, med oss i kontrollrummet som en fluga på väggen.

Efter de vanliga justeringsprocedurerna för att kolla att mottagarna fungerar och teleskopet är rätt riktat och fokuserat, började vi att söka signaler från molekylen HCN: vätecyanid, eller blåsyra. När vi kollade data efter bara en knappt timme trodde vi för ett ögonblick att vi redan hade en detektion, att vi lyckats urskilja signalen från HCN-molekylen, men glädjen blev kortvarig när vi insåg att signalen var alldeles för smal. Efter ett fullföljt pass på fyra timmar hade vi fortfarande ingen detektion.

I morse var Per Bjerkeli uppe redan före klockan 5 på morgonen för att sätta igång observationerna så fort Ison kommit 15 grader över horisonten, vilket är gränsen för hur lågt 20-meters-teleskopet kan observera med bra noggrannhet. Vi fick snart in rapporter om att Isons aktivitet ökat dramatiskt under gårdagen, det vill säga både gas- och stoftproduktionen har ökat kraftigt. Och trots lite problem under dagen ser det ut som att vi nu har en möjlig första detektion av HCN.

Vidare observationer under helgen kommer förhoppningsvis bekräfta detektionen och eventuellt ge oss möjlighet att även söka efter den organiska molekylen metanol, CH3OH.

Text: Eva Wirström, forskarassistent på institutionen för rymd och geovetenskap

Chalmersastronomer bevakar komet Ison

Om teleskopen
Observationerna med 20-meters radioteleskopet i Onsala, 45 km söder om Göteborg, börjar den 14 november och fortsätter fram till den 7 december. Onsala rymdobservatoriums 20-metersteleskop har sedan invigningen 1976 varit ett av världens viktigaste radioteleskop. Nuförtiden används det som en del av internationella nätverk för mätningar av jordens rörelser (geodetiska observationer) men även för observationer av molekyler i gasmoln i Vintergatan och bortom den.

Samtidigt observeras kometen av astronomer vid Onsala rymdobservatorium från teleskopet Apex, 5 100 meter över havet i Atacamaöknen i norra Chile. Apex är ett samarbetsprojekt mellan Max-Planckinstitutet för radioastronomi, Onsala rymdobservatorium och Europeiska sydobservatoriet ESO. Teleskopet drivs av ESO.

Publicerad: ti 04 feb 2014.