Kursplan för Kärnreaktorfysik och modellering: härdmodellering för transienter

Kursplan fastställd 2025-10-13 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnNuclear reactor physics and modelling: Core modelling for transients
  • KurskodTRA525
  • Omfattning3 Högskolepoäng
  • ÄgareTRACKS
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • InstitutionTRACKS
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 97248
  • Sökbar för utbytesstudenterNej

Poängfördelning

0125 Projekt 3 hp
Betygsskala: UG
1,5 hp1,5 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för avancerad nivå

Syfte

Kursen syftar till att kursdeltagarna skall utveckla nödvändiga kunskaper, färdigheter och förmågor för att utföra reaktorfysikaliska beräkningar av kärnreaktorsystem.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Generella lärandemål
  • arbeta i tvärvetenskapliga grupper och samarbeta i grupper med olika sammansättningar
  • visa insikter om och bemästra effekterna av arkitektoniska och/eller tekniska lösningar i globala, ekonomiska, miljömässiga och samhälleliga sammanhang
  • identifiera etiska aspekter och diskutera och bedöma deras konsekvenser i förhållande till det specifika problemet
  • muntligt och skriftligt på engelska förklara och diskutera information, problem, metoder, design- och utvecklingsprocesser samt lösningar
Specifika lärandemål
  • förklara principerna för deterministiska metoder under icke-stationära förhållanden samt den makroskopiska modelleringen av kärnteknisk termohydraulik och bränslets termomekanik
  • identifiera och utvärdera de approximationer som används i dessa modeller och deras giltighetsområden
  • tillämpa numeriska tekniker för att lösa stora linjära och icke-linjära ekvationssystem, med särskilt fokus på multifysikmodellering
  • implementera deterministiska och makroskopiska modeller i beräkningsmiljöer
  • använd kopplad simuleringsprogramvara för att genomföra och analysera multifysikberäkningar
  • tolka och bedömma resultaten som genereras av simuleringsverktyg

Innehåll

Kursen behandlar modellering av kärnreaktorer under transienta förhållanden, med fokus på modellering av neutrontransport, värmeöverföring, fluiddynamik, bränsletermomekanik och deras ömsesidiga beroenden. Principerna för deterministiska metoder i icke-stationära tillstånd, deras approximationer och deras validitetsintervall för härdberäkningar presenteras. Likaså behandlas de makroskopiska modelleringsmetoderna för termohydraulik och bränsletermomekanik. Slutligen, på grund av det ömsesidiga beroendet mellan de olika fysikerna, beskrivs numeriska tekniker som används för multifysikkoppling.

Organisation

Kursen är en hybrid flippad kurs. I det här formatet måste kursdeltagarna slutföra en del förberedande arbete online i egen takt (motsvarande cirka 40 timmars arbete) innan de deltar i interaktiva klasser som anordnas under 5 på varandra följande dagar (vilket motsvarar cirka 40 timmars arbete). Dessa klasser ges i ett hybridupplägg, där deltagarna följer klasserna antingen på plats eller på distans på webben. De interaktiva sessionerna är till stor del baserade på grupparbeten/aktiviteter som främjar interkulturella och tvärvetenskapliga samarbeten mellan studenter. Dessutom behöver grupperna arbeta med några projekt som erbjuds under kursens gång. Genom att tillämpa de inlärda begreppen på praktiska exempel och via stöd från lärarkåren kommer studenterna att utveckla en fördjupad förståelse för härdmodellering för transienter.

Litteratur

Med input från lärarlaget kommer studenterna att utveckla förmågan att identifiera och skaffa relevant litteratur genom hela sitt projekt.

Examination inklusive obligatoriska moment

Examinationen baseras löpande på uppgifter genom samtliga kursmoduler. Uppgifterna är relaterade till klassrummets aktiviteter, samt till det förberedande arbetet inför dessa aktiviteter. För att klara kursen behöver man lösa ett tillräckligt antal av dessa uppgifter.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.