Kursplan för Fogning för demonterbarhet

Kursplan fastställd 2025-10-09 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnJoining for disassembly
  • KurskodTRA505
  • Omfattning2,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTRACKS
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • InstitutionTRACKS
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 97244
  • Max antal deltagare30 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
  • Min. antal deltagare10
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0125 Projekt 2,5 hp
Betygsskala: TH
2,5 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Kurstillfälle 2

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 97249
  • Sökbar för utbytesstudenterNej

Poängfördelning

0125 Projekt 2,5 hp
Betygsskala: TH
2,5 hp

    Examinator

    Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

    Behörighet

    Grundläggande behörighet för avancerad nivå

    Särskild behörighet

    Examen om minst 180 högskolepoäng inom teknik och/eller ingenjörsvetenskap eller motsvarande. Engelskakunskaper motsvarande den svenska gymnasiekursen Engelska 6.

    Kursspecifika förkunskaper

    Förutom de allmänna förkunskaperna för att studera på avancerad nivå vid Chalmers, måste studenten säkerställa att nödvändiga kompetenser innehas eller inhämtas under kursens gång. Vi rekommenderar att studenter har en bakgrund inom materialvetenskap och teknik, maskinteknik, teknisk fysik eller motsvarande. Examinator formulerar och kontrollerar dessa kompetenser. Studenten kan bara bli antagen efter överenskommelse med examinator

    Syfte

    Kursen introducerar studenter till olika fogningstekniker med fokus på hållbar design och ingenjörsmetoder som kan bidra till ökad cirkularitet i materialflöden. Tyngdpunkten ligger på icke smältbaserade metoder såsom limning, mekanisk fogning och lödning/hårdlödning. Särskild vikt läggs vid möjligheten till demontering för återanvändning och återvinning. Studenterna får kunskap om hur fogningstekniker påverkar strukturell prestanda, återvinningsbarhet och kostnadseffektivitet, samt reflekterar över de kompromisser som kan krävas mellan tillverkningsbarhet, prestanda och demonterbarhet. Kursen uppmuntrar till ett kritiskt och praktiskt förhållningssätt vid val av fogmetoder baserat på materialegenskaper, mekanisk funktion och miljömässiga begränsningar.

    Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

    • Diskutera fogningslösningar som är mer lämpade för demontering i design och tillverkning, och jämföra dem med smältbaserade metoder som svetsning.
    • Utvärdera limning, mekanisk fogning, mjuklödning och hårdlödning med avseende på material, krav och kostnad.
      • Identifiera lämpliga limbaserade fogningstekniker och diskutera ytbehandlingar för olika tekniska tillämpningar.
      • Jämföra mekaniska fogmetoder (t.ex. nitning, clinching, falsning) och bedöma deras för och nackdelar för hållbar design.
      • Förstå grundläggande principer för hårdlödning, inklusive metallurgi och fogutformning.
  • Välja lämpliga fogmetoder vid fogning aluminium till aluminium och aluminium till andra metaller.
  • Kommunicera tekniska val i multidisciplinära sammanhang med hänsyn till hållbarhet, tillverkningsbarhet, prestanda och cirkularitet.
  • Innehåll

    Kursen introducerar sammanfogning av metallkomponenter som en aspekt av hållbar design, med fokus på alternativ till högtemperaturprocesser såsom smältsvetsning.
    • Limning behandlas i termer av fogdesign, limtyper, fogkonfigurationer och nödvändiga ytbehandlingar.
    • Mekaniska sammanfogningsmetoder såsom clinching, falsning, nitning, mekanisk låsning och gängade fästelement undersöks med avseende på materialkompatibilitet, strukturell prestanda, kostnad och återvinningsbarhet ¿ särskilt för aluminium-till-aluminium och aluminium-till-andra-metall-förband.
    • Grunderna i lödning och hårdlödning, inklusive grundläggande definitioner, överväganden kring fogdesign samt centrala metallurgiska principer relevanta för lågtemperatursammanfogning.
    Genomgående ligger fokus på att utvärdera sammanfogningsstrategier utifrån materialegenskaper, hållbarhet och praktisk tillämpning.

    Organisation

    Kursen betonar en aktiv dialog både mellan deltagarna och mellan deltagarna och lärarna. Den integrerar teori med professionell praktik genom en kombination av fysiska träffar, onlineworkshops och självstyrda studier via lärplattformen Canvas. Mellan träffarna och workshoparna deltar deltagarna i föreläsningar, litteraturstudier, analyser och reflektionsövningar samtidigt som de nätverkar och samarbetar med sina kurskamrater.

    Litteratur

    1. The Aluminum joining manual
      https://aec.org/aluminum-joining-manual
    2. The materials science behind sustainable metals and alloys - Raabe 2023,
      https://doi.org/10.1021/acs.chemrev.2c00799
    3. Making sustainable aluminium by recycling scrap: The science of "dirty" alloys - Raabe et al. 2022,
      https://doi.org/10.1016/j.pmatsci.2022.100947
    Ytterligare artiklar från internationalla tidsskrifter kommer delas på Canvas. Med input från lärarlaget kommer studenterna att utveckla förmågan att identifiera och skaffa relevant litteratur genom hela sitt projekt.

    Examination inklusive obligatoriska moment

    • Deltagande, inklusive förberedande quizzar
    • Projektpresentationer
    • Muntlig examination

    Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.