Kursplan för Fordons- och trafiksäkerhet

Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringar

Kursplan fastställd 2022-02-15 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnVehicle and traffic safety
  • KurskodTME202
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareMPMOB
  • UtbildningsnivåAvancerad nivå
  • HuvudområdeAutomation och mekatronik, Bioteknik, Maskinteknik, Teknisk fysik
  • InstitutionMEKANIK OCH MARITIMA VETENSKAPER
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 89118
  • Max antal deltagare70 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterJa

Poängfördelning

0113 Laboration, del A 2 hp
Betygsskala: UG
2 hp
    0213 Tentamen, del B 2 hp
    Betygsskala: TH
    2 hp
    • 10 Jan 2024 fm J
    • 05 Apr 2024 em J
    • 29 Aug 2024 em J
    0313 Tentamen, del C 2 hp
    Betygsskala: TH
    2 hp
    • Kontakta examinator
    • 05 Apr 2024 fm J
    • 29 Aug 2024 fm J
    0413 Inlämningsuppgift, del D 1,5 hp
    Betygsskala: UG
    1,5 hp

      I program

      Examinator

      Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

      Behörighet

      Grundläggande behörighet för avancerad nivå
      Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

      Särskild behörighet

      Engelska 6
      Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

      Kursspecifika förkunskaper

      Grundläggande kurser i mekanik. Programmering åtminstone 6 hp.

      Syfte

      Målet med denna kurs är att ge studenterna en grundläggande förståelse för den roll passiv och aktiv säkerhet har inom trafiksäkerhet. Kursen ska förbereda studenterna för design och utvärdering av aktiva och passiva säkerhetssystem samt ge en förståelse för trafiksäkerhetsaspekter av automatiserade fordon.

      Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

      • Redogöra för de viktigaste sensorteknologierna inom aktiv säkerhet och självkörande fordon
      • Förklara fördelar och begränsningar av olika sensorteknologier
      • Redogöra för tillämpningsområdet för aktiv och passiv säkerhet inom trafiksäkerhet
      • Ge exempel på aktiva säkerhetssystem som finns på marknaden idag och beskriva deras funktion och tillämpning
      • Redogöra begreppet kooperativa säkerhetssystem samt hur dessa kan utnyttjas för att vidga användningen av nya aktiva säkerhetssystem.

      • Redogöra för vikten av människa-maskin interaktionen och studier av förarbeteende vid utformningen av aktiva säkerhetssystem
      • Beskriva de verktyg som för tillfället används och är tillgängliga för utvärdering av aktiva säkerhetssystem och självkörande fordon
      • Beskriva olika metoder att reducera antalet skador och dödsfall i trafikolyckor
      • Diskutera inverkan av fordonsstruktur och krocktyp på lastvägar i strukturen och belastning på människan
      • Beskriva olika metoder att undvika bristande krock-kompatibilitet mellan olika fordon samt mellan fordon och vägens infrastruktur.
      • Beskriva hur fordonets skyddssystem och struktur kan bidra till att minska skaderisken i en kollision
      • Förklara relationen mellan människokroppens biomekanik och krocksäkerheten.
      • Utforma och genomföra ett krock prov, filtrera och analysera utdata, föreslå tillämpbara skadekriterier och beräkna värden på skadekriterier
      • Diskutera etiska aspekter och personuppgiftsskydd samt juridiska ansvarsfrågor rörande fordons-äkerhetssystem samt experimentella forskningsmetoder

      Innehåll

      Kursen består av föreläsningar, inlämningsuppgifter/övningar, samt två större projekt (ett inom aktiv säkerhet och en inom passiv säkerhet). Föreläsningarna täcker: - Sensorsystem för integrerad aktiv och passiv säkerhet samt självkörande fordon - Olycksdatainsamling och analys - Aktiva säkerhetssystem - Kooperativa säkerhetssystem - Förarbeteende och förarmodellering - Människa-maskin interaktion - Fältdataanalys - Utvärdering av aktiva säkerhetssystem och självkörande fordon - Säkerhet och självkörande fordon - Grundläggande epidemiologi - Krocksäkerhet - Kompatibilitet - Framtida fordonsarkitekturer - Skyddssystemsprinciper - Provning - Krockdockor - Skaderiskmätning - Utformning av vägens säkerhet

      Organisation

      - Föreläsningar - Inlämningsuppgifter - Projektarbeten

      Litteratur

      Presentationsmaterial från föreläsningarna läggs ut på kurshemsidan.

      Bredvidläsning:
      • Ulrich W. Seiffert, Mark Gonter (2014): Integrated Automotive Safety Handbook. SAE International, R-407, ISBN 978-0-7680-6437-7
      • Trauma Biomechanics - Accident Injury in Traffic and Sports; Kai-Uwe Scmitt et al. 2:nd edition or later, ISBN 978-3-540-73872-5

      Examination inklusive obligatoriska moment

      - Laborationsprojekt, A 2 hp, godk.
      - Aktiv säkerhet, Tentamen B, 2 hp, Betyg 3,4,5
      - Passiv säkerhet, Tentamen C, 2 hp, Betyg 3,4,5
      - Projektarbete och inlämningsuppgifter, D, 1,5 hp, godk.

      Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.

      Kursplanen innehåller ändringar

      • Ändring gjord på tentamen:
        • 2023-11-29: Digital tentamen Inte längre digital tentamen av Examinator
          [0213 Tentamen 2,0 hp] Ändrat till ingen digital examination
        • 2023-10-30: Tentamensdatum Tentamensdatum ändrat från 2024-01-10 Eftermiddag till 2024-01-10 Förmiddag av Jonas Bärgman
          [2024-01-10 2,0 hp, 0213]
      • Ändring gjord på modul:
        • 2023-11-29: Digital tentamen Inte längre digital tentamen av Examinator
          [0213 Tentamen 2,0 hp] Ändrat till ingen digital examination