Kursplan fastställd 2021-02-26 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnMultiphase flow
- KurskodTME160
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPAME
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeKemiteknik med fysik, Maskinteknik, Teknisk fysik
- InstitutionMEKANIK OCH MARITIMA VETENSKAPER
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 03113
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0108 Tentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
|
I program
- MPAME - TILLÄMPAD MEKANIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPAME - TILLÄMPAD MEKANIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPISC - INNOVATIV OCH HÅLLBAR KEMITEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
- MPISC - INNOVATIV OCH HÅLLBAR KEMITEKNIK, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
- MPSES - HÅLLBARA ENERGISYSTEM, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPSES - HÅLLBARA ENERGISYSTEM, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (valbar)
Examinator
- Srdjan Sasic
- Professor, Strömningslära, Mekanik och maritima vetenskaper
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Studenten ska ha någon form av bakgrund inom strömningslära (t.ex. Strömningsmekanik, CFD (computational fluid dynamics, turbulensmodellering,¿) för att kunna följa kursen.Syfte
Målet med kursen är att studenterna blir bekanta med fenomenologin och den bakomliggande fysiken i processer som involverar flerfasströmning. Syftet är att ge information relaterad till olika industriella tillämpningar av sådana processer. Dessutom behandlar kursen i detalj analytiska och numeriska metoder samt experimentella tekniker för att undersöka flöden med blandningar av olika faser (gas, solida partiklar och vätskor).Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- beskriva fenomenologin och den bakomliggande fysiken i processer som involverar flerfasströmning.
- tillämpa ett antal relevanta rutiner och metoder som används för att studera flerfasströmningprocesser.
- formulera, modellera och lösa problem som sysslar med samtidiga närvaron av flera faser (gas, solida partiklar och vätskor) i olika industriella processer.
- värdera teoretiska modeller och förklara resultat från beräkningar och experiment.
- med hjälp av olika verktyg och modelleringsmetoder som studeras i kursen, beskriva de existerande relevanta industriella processer
- delta i utformning av tekniska processer som ska användas i framtiden.
Innehåll
Kursen inleds med en detaljered discussion om flerfasströmningens fenomenologi och fortsätter med en beskrivning av metodiken för att studera sådana flödesprocesser. Metoder (t.ex. partikelspårning och kontinuummodeller) för att undersöka flerfasflöden i olika skalor och processer introduceras i kursen och studeras i detalj. Under kursens gång kommer ett antal av de vanligaste applikationerna och processerna undersökas med hjälp av dessa verktyg. En god fysisk och matematisk bakgrund för de metoder som studeras kommer att erbjudas. Slutligen kommer ett antal av de mest använda experimentella teknikerna (inom både forskning och industri) att beskrivas och diskuteras.Organisation
Kursen ges i form av förelesningar och ett antal hemuppgifter. Dessutom kommer en laboration att genomföras, där studenterna får bekanta sig med ett antal av de vanligaste flerfasströmningsprocesserna.Litteratur
Multiphase Flows with droplets and particles, by Clayton Crowe, Martin Sommerfeld and Yutaka Tsuji, ISBN 0-8493-9469-4 7.Ett antal artiklar ges av läraren.
Examination inklusive obligatoriska moment
Examination sker genom en skriftlig tentamen och godkända hemuppgifter.Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.