Kursplan fastställd 2021-02-26 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnOrganising for innovation
- KurskodTEK510
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPBDP
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeIndustriell ekonomi
- InstitutionTEKNIKENS EKONOMI OCH ORGANISATION
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 07112
- Max antal deltagare60
- Blockschema
- Sökbar för utbytesstudenterJa
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0114 Tentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
|
I program
- MPBDP - ENTREPRENÖRSKAP OCH AFFÄRSDESIGN, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPMEI - INNOVATIONSLEDNING, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatoriskt valbar)
- MPSCM - SUPPLY CHAIN MANAGEMENT, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (valbar)
Examinator
- Kamilla Kohn Rådberg
- Forskare, Entrepreneurship and Strategy, Teknikens ekonomi och organisation
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Studenter från andra program är behöriga om de uppfyller kraven för valbara kurser vid Chalmers fjärde utbildningsår.Syfte
Kursen handlar om organisationsteori och organisering för innovation. Kursens syfte är att förse studenterna med kunskaper grundade i samhällsvetenskaplig litteratur om organisationer, för att de ska få en bättre förståelse för organisationer och organisering som viktiga faktorer som påverkar innovation. Studenterna kommer att få bekanta sig med de huvudsakliga teoretiska och praktiska traditionerna inom organisationsteori, men även insyn i de senaste utvecklingarna inom postmodern organisationsteori och nya, framväxande former av organisering för innovation (t ex open innovation och andra former av samarbete). Vid kursens slut ska studenterna kunna visa att de har förstått de huvudsakliga begreppen samt olika grundläggande idéer och antaganden gällande organisering. De ska vidare kunna syntetisera (sammanfoga) och applicera denna kunskap på praktiska problem i innovativa miljöer.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Vid kursens slut ska studenten kunna visa:a. förmåga att skilja mellan olika former av organisationsdesign
b. förmåga att debattera och diskutera hur olika organisationsidéer kan och borde struktureras, specifikt relaterat till en innovativ miljö.
c. förmåga att utveckla och applicera ett språkbruk för att beskriva verkliga organisatoriska problem.
d. förmåga att utforska, identifiera och analysera praktiska organisatoriska problem som innovativa miljöer stöter på idag, genom att applicera organisationsteorier.
e. förmåga att utvärdera, och baserat på det, göra väl grundade val bland teoretiska modeller för att beskriva och analysera organisatoriska problem i innovativa miljöer.
f. förmåga att diskutera etiska aspekter av organisering för ledare och medarbetare.
Innehåll
Exempel på teman som kommer adresseras i kursen är:- Organisationsstrukturer
- Organisationen i sin kontext
- Ledning och beslutsfattande i organisationer
- Människan i organisationen
- Organisatorisk förändring och lärande
- Postmoderna perspektiv på organisering
Organisation
Kursen är baserad på en grundläggande tanke om att lärande stimuleras bäst genom olika lärandeformer. Kursen består därför av föreläsningar som bjuder in studenterna till att interagera med lärarna, och ett grupparbete, som ger studenterna möjlighet att integrera, syntetisera och applicera kunskap från hela kursen. Kursen har också en ambition av att bjuda in gästföreläsare/praktiker, som kan ge värdefulla perspektiv på verkliga organisatoriska utmaningar, vilket kan sätta kursens innehåll i en intressant kontext.Litteratur
Kurslitteraturen kommer att listas i kurs-PM.Examination inklusive obligatoriska moment
Kursen examineras på individ-och gruppnivå genom flera olika moment. Totalt kan 100 poäng erhållas, fördelat på individuella och gruppuppgifter.Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.