Kursplan för Manövrering och navigering i begränsade farvatten

Kursplan fastställd 2025-02-12 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnShiphandling and navigation in confined waters
  • KurskodSJM080
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTSJKL
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeSjöfartsteknik
  • InstitutionMEKANIK OCH MARITIMA VETENSKAPER
  • BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 75160
  • Max antal deltagare60
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0118 Tentamen, del A 4,5 hp
Betygsskala: TH
4,5 hp
0218 Laboration, del B 3 hp
Betygsskala: UG
3 hp

I program

Examinator

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper

Kunskaper och färdigheter motsvarande lärandemålen i följande kurser: SJM005 Terresternavigation och sjömanskap SJM015 Trafiksituationer SJM030 Komplexa trafiksituationer SJM060 Navigationssystem.

Syfte

Kursen syftar till att ge studenter…
  • Kunskap om de hydrodynamiska krafter och moment som är involverade i fartygsmanövrering.
  • Kunskap om IMO:s manövertester och deras begränsningar.
  • Kunskap om orsaker och effekter av interaktion, squat och närliggande banker.
  • Kunskap om olika framdrivningssystem och rodertyper inklusive deras egenskaper och effekter.
  • Kunskap om olika fartygs manövreringsegenskaper inklusive kunskap om kontrollerbara, halvkontrollerbara och okontrollerbara krafter som är involverade i fartygshantering.
  • Kunskaper om ankringsutrustning och ankringsmanövrar.
  • Färdighet att planera, utföra och övervaka en resa i begränsade farvatten med hjälp av radar och kontrollerade girar (blind pilotage).
  • Kunskap om användningen av bogserbåtar (inklusive deras begränsningar) vid manövrering.
  • Färdigheter att manövrera ett fartyg med och utan bogserbåtar i simulerade och verkliga miljöer.
  • Fördjupad kunskap om olika man-överbord-manövrar inklusive deras effektivitet beroende på skrovets egenskaper.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

L1 Förstå och värdera IMOs manöverprover, deras syfte och begränsningar.
L2 Bedöma informationen i pilot card och wheelhouse poster.
L3 Förklara de grundläggande hydrodynamiska krafterna och momenten som är involverade i fartygsmanövrering.
L4 Förklara och bedöma effekten av krafter och moment från vind (inklusive de potentiella effekterna av vindstödda framdrivningssystem) och ström vid fartygshantering.
L5 Förklara och bedöm effekterna av squat, interaction och närliggande banker (kanaleffekt).
L6 Förklara, bedöma och jämföra egenskaper och effekter hos olika framdrivningssystem och rodertyper.
L7 Förklara användningen och begränsningen av ankarutrustningen (bestämma längd på kätting, ankringsmanöver, lätta ankare, dragga ankare och användning av ankare vid förtöjning)
L8 Planera, utföra och övervaka passager i begränsade farvatten med hjälp av radar och kontrollerade girar (blind pilotage).
L9 Praktiskt hantera fartyg under olika förhållanden och begränsat vatten i en simulerad och verklig miljö.
L10 Beskriv och värdera användningen av bogserbåtar vid manövrering inklusive fartyg-bogserbåtsinteraktion.
L11 Planera och utför anlöp- och avgångsmanövrar med och utan bogserbåtshjälp i en simulerad miljö.
L12 Bedöma olika MOB-manövrar enligt IAMSAR Vol.III inklusive deras effektivitet beroende på skrovets egenskaper.
L13 Applicera COLREGs

Innehåll

Enligt STCW-Code Table A-II/2: Manoeuvre and handle a ship in all conditions. Kursen tillhandahåller föreläsningar, simulatorövningar och praktisk fartygsmanövrering. Föreläsningarna täcker följande ämnen:

• Tillämpad hydrodynamik, pivotpunkt och Center of Lateral Resistance.
• IMO Manövreringstester, manöverinformation ombord på fartyg.
• IAMSAR Vol.III, MOB-manövrar.
• Konstant girhastighet, kontrollerade girar, planering, genomförande och övervakning av passager i begränsat vatten med hjälp av radar.
• Övervakning med hjälp av navigator/co-navigator principer.
• Framdrivnings- och rodersystem och deras egenskaper.
• Manövrering i grunt vatten, interaction, squat och bankeffekter.
• Effekten av vind och ström på fartygshantering.
• Ankring.
• Transverse thrust, 2 propellerfartyg, utvalda manövrar.
• Användning av bogserbåtar.

Organisation

Kursen utgörs av föreläsningar, simulatorövningar (NOS/BOS), desk top simuleringar (Seaman Online) och praktisk manöverträning på ett övningsfartyg. Samtliga simulator och praktiska övningar är obligatoriska.

Föreläsningar: 14 föreläsningar om totalt 28 timmar
Sammanfattningar: 2 sammanfattningar på totalt 4 timmar
Simulatorövningar (NOS/BOS): 8 övningar på totalt 30 timmar
Seaman Online: 4 övningar på totalt ca 12 timmar (inklusive skriftlig analys)
Praktisk manövrering på övningsfartyg: 4 timmar

Litteratur

Kurslitteraturen finns tillgänglig på kurshemsidan.

Examination inklusive obligatoriska moment

Del A: Skriftlig tentamen. 60% (lärandemål L1-L12)
Betygsättning: <60%=U, 60-79%=3, 80-89%=4, ≥90%=5

Del B: Simulatorövningar och COLREG test
Godkända Seaman Online övningar (lärandemål L1, L5, L9, L10, L11)
Godkända simulatorövningar (NOS/BOS) (lärandemål L2, L7, L8, L9, L10, L11, L12)
Godkänd uppkörning i simulator (lärandemål L2, L8, L9, L11)
Godkänd COLREG test (lärandemål L13)

Slutbetyget bestäms av betyget på den skriftliga tentamen (del A).

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.

STCW