Kursplan fastställd 2022-02-09 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnProblem solving and education
- KurskodMVE365
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPLOL
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeTeknik och lärande
- InstitutionMATEMATISKA VETENSKAPER
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 40111
- Max antal deltagare35
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0111 Tentamen 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
|
I program
- KPLOL - LÄRANDE OCH LEDARSKAP, KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK UTBILDNING, Årskurs 1 (obligatorisk)
- KPLOL - LÄRANDE OCH LEDARSKAP, KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK UTBILDNING, halvfart, Årskurs 1 (obligatorisk)
- MPLOL - LÄRANDE OCH LEDARSKAP, MASTERPROGRAM, Årskurs 1 (obligatorisk)
Examinator
- Hossein Raufi
- Universitetslektor, Algebra och geometri, Matematiska vetenskaper
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
-
Syfte
Syftet med kursen är att utveckla studentens egna allmäna problemlösningsförmåga och dessutom ge verktyg för att hjälpa andra bli bättre problemlösare.
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Efter fullgjord kurs ska studenten kunna
- diskutera och praktisera strukturerad och kreativ problemlösning;
- diskutera problemlösning som medel för lärande och som intresseväckande inslag i undervisningen;
- diskutera och göra övervägda val av didaktiska strategier för problemlösningsundervisning;
- variera kända och formulera nya undervisningsmoment utifrån både matematiska och didaktiska överväganden;
- redogöra för geometrins grunder inklusive dess historia;
- använda sig av grundläggande programmering för problemlösning
Innehåll
- matematisk problemlösning med fokus på geometri
- programmering som problemlösningsverktyg
- hur coachar man andras problemlösning
- hur undervisar man om problemlösning
- olika problemlösningsstrategier
Organisation
Föreläsningar, redovisningar och seminarier; laborationer i PythonLitteratur
Olof Hanner, Geometri Lars-Åke Lindahl, Geometri G. Polya, How to solve it? A. S. Posamentier, S. Krulik: Problem-Solving Strategies for Efficient and Elegant Solutions, Grades 6-12 Courant & Robbins: What is Mathematics? Lars Gårding: Encounter with Mathematics Problem i plan geometri (JM)Examination inklusive obligatoriska moment
Examinering sker i form av skriftlig tentamen samt godkända grupparbeten och visad förmåga att utföra enkla uppgifter i GeoGebra (eller annan lämplig programvara). Baserat på tentamensresultatet ges betygen U, 3,4 eller 5. I tentamen testas såväl den egna förmågan att lösa problem, som förmågan att redogöra för problemlösningsstrategier och förmågan att variera problem.Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.