Kursplan fastställd 2021-02-26 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnLearning and supervision
- KurskodMCC136
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPLOL
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeTeknik och lärande
- InstitutionVETENSKAPENS KOMMUNIKATION OCH LÄRANDE
- BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 40114
- Max antal deltagare20
- Sökbar för utbytesstudenterNej
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0114 Inlämningsuppgift, del A 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp | ||||||
0214 Inlämningsuppgift, del B 2 hp Betygsskala: UG | 2 hp | ||||||
0314 Inlämningsuppgift, del C 2 hp Betygsskala: UG | 2 hp | ||||||
0414 Inlämningsuppgift, del D 2 hp Betygsskala: UG | 2 hp |
Examinator
- Ingrid Johansson
- Bibliotekarie, Lärande och lärandemiljöer, Vetenskapens kommunikation och lärande
Behörighet
Grundläggande behörighet för avancerad nivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Engelska 6Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Lärare anställda för att undervisa på gymnasienivå i första hand i något av följande ämnen: matematik, fysik, kemi och teknik. Lärare som handleder eller skall handleda MPLOL/KPLOL studenter i övriga närliggande ämnen (t.ex. CAD, design, konstruktion, programmering, arkitektur) kan också antas till kursen. Läraren nomineras av rektor på övningsskolan och antas av kursens examinator.Syfte
Kursens syfte är att ge förutsättningar för gott handledarskap för studenter som går någon av VFU-kurserna inom MPLOL/KPLOL programmet:- CIU207 Lärande och ledarskap i praktiken 1 (VFU 1)
- CIU212 Lärande och ledarskap i praktiken 2 (VFU 2)
Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
Efter fullgjord kurs ska studenten (d.v.s. VFU-handledaren) kunna:1. effektivt stödja VFU-studenter i sin planering av lektioner på gymnasienivå, med en progression och balans mellan samarbete och självständighet.
2. systematiskt observera VFU-studenter som övningsundervisar i olika situationer (genomgångar, enskilt elevarbete, grupparbeten, laborationer mm), analysera deras behov av vägledning och bekräftelse, och ge varierad, välgrundad återkoppling som stödjer deras utveckling.
3. i samarbete med VFU-studenter vidareutveckla gymnasieundervisningen, baserat på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, avseende pedagogik, ämnesdidaktik och ämnets relevans för gymnasieelever.
4. stödja VFU-studenters utveckling av specifika förmågor som krävs i läraryrket, inklusive muntlig och skriftlig kommunikation, användning av digitala verktyg, klassrumsledarskap och motverkande av kränkande elevbeteenden.
5. utveckla VFU-studenters förmågor att anpassa sin undervisning till olika elevers behov, inklusive att förbereda VFU-studenter för att kunna möta ett brett spektrum av elever avseende förmåga, motivation och funktionsvariation.
6. effektivt, professionellt och empatiskt själv stödja utvecklingen hos olika VFU-studenter som har egna utmaningar avseende t.ex. förmåga, motivation eller funktionsvariation.
7. systematiskt utvärdera VFU-studenters kompetenser och stötta deras självinsikter i syfte att själva kunna systematiskt utveckla sina kompetenser.
Innehåll
kännedom om programmet MPLOL/KPLOL kännedom om upplägget för VFU-kurserna
lärandeteorier som VFU-studenterna möter
metoder för bedömning av undervisning
feedback tekniker
svåra situationer för VFU-handledare
referenser och databaser för fördjupad vetenskaplig grund avseende pedagogik och ämnesdidaktik
systematik i förmågorna som VFU-studenter behöver utveckla
reflektion kring egna styrkor och utmaningar som VFU-handledare och gymnasielärare
Organisation
Seminarier (c:a en gång i månaden under hela läsåret).Inlämningsuppgifter (en uppgift att lämna in till varje seminarium förutom det första seminariet).
Litteratur
Vetenskapliga artiklar, rapporter och övrigt material som VFU-studenterna möter i sin utbildning samt fördjupningar relevanta för VFU-handledning.Examination inklusive obligatoriska moment
För godkänd kurs krävs närvaro och aktivt deltagande i seminarierna samt godkända inlämningsuppgifter. Kompletterande uppgifter erbjuds vid frånvaro. Om fler än två seminarier eller två inlämningsuppgifter fattas krävs komplettering för godkänd kurs.Gymnasielärare som är eller har varit mästarlärare på programmet Lärande och ledarskap kan få kursen godkänd utan krav på närvaro eller inlämningsuppgifter.
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.