Kursplan fastställd 2020-02-17 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnApplied object-oriented programming
 - KurskodEEN060
 - Omfattning7,5 Högskolepoäng
 - ÄgareTIDSL
 - UtbildningsnivåGrundnivå
 - HuvudområdeDatateknik, Teknisk design
 - InstitutionELEKTROTEKNIK
 - BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
 
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
 - Anmälningskod 66112
 - Sökbar för utbytesstudenterNej
 - Endast studenter med kurstillfället i programplan.
 
Poängfördelning
Modul  | LP1  | LP2  | LP3  | LP4  | Sommar  | Ej LP  | Tentamensdatum  | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 0119 Tentamen 7,5 hp Betygsskala: TH  | 7,5 hp | 
  | 
I program
- TIDSL - DESIGN OCH PRODUKTUTVECKLING, HÖGSKOLEINGENJÖR, Årskurs 1 (obligatorisk)
 - TKDES - TEKNISK DESIGN, CIVILINGENJÖR, Årskurs 3 (obligatorisk)
 
Examinator
- Paolo Monti
- Enhetschef, Kommunikation, Antenner och Optiska Nätverk, Elektroteknik
 
 
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
-Syfte
Syftet med kursen är att ge studenter utan tidigare programmeringserfarenhet tillräckliga kunskaper för att kunna använda Python för back-end utveckling av digitala tjänster.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- självständigt lösa grundläggande programmeringsuppgifter med Python.
 - tolka och utöka en befintlig Python-kod.
 - självständigt lösa avancerade programmeringsuppgifter genom att använda ett befintligt Python-bibliotek.
 - utveckla Python-kod som manipulerar information lagrad i databaser.
 - utveckla digitala tjänster som använder Python som back-end.
 
Innehåll
- Python programmeringsspråk och integrerade utvecklingsmiljöer (IDEs).
 - Grundläggande byggstenar inom programmering (t.ex. variabler, villkorlig exekvering, loopar, bibliotek, felupptäckt).
 - Datastrukturer i Python (t ex träd, ordböcker, köer, tupler).
 - Objektorienterad programmering med Python (t.ex. klasser, objekt, metoder, arv, polymorfism, abstrakta klasser).
 - Databasmanipulering med Python.
 - Back-end-utveckling för digitala system som använder Python.
 
