Kursplan för Förnyelsebar elproduktion och eltransporter

Kursplan fastställd 2025-02-14 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnRenewable power generation and electric transportation
  • KurskodDAT461
  • Omfattning3,5 Högskolepoäng
  • ÄgareFRIST
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeElektroteknik
  • InstitutionELEKTROTEKNIK
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Engelska
  • Anmälningskod 99124
  • Max antal deltagare100
  • Min. antal deltagare25
  • Sökbar för utbytesstudenterNej

Poängfördelning

0124 Inlämningsuppgift 3,5 hp
Betygsskala: UG
3,5 hp

I program

Examinator

Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå

Särskild behörighet

Engelska 6

Kursspecifika förkunskaper

Rekommenderat med grundläggande kunskaper i Microsoft Excel.

Syfte

Kursen syftar till att ge studenterna grundläggande kunskaper och de senaste utvecklingarna inom det svenska elsystemet, inklusive vind-, sol-, vatten- och vågkraft. Kursen behandlar även de senaste framstegen inom elektrisk transport, med fokus på både teoretisk kunskap och praktiska aspekter som drift och laddning av elfordon. Studenterna kommer att få förståelse för integrationen och samspelet mellan olika energikällor och framväxande teknologier inom elnätet.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

Kunskap och förståelse:

  • Analyser och förklara orsakerna bakom övergången till förnybar energi och elektrifiering av transporter.
  • Jämföra och utvärdera egenskaper och effektivitet hos olika förnybara energikällor och elektriska fordon.

Färdigheter och förmågor:

  • Analyser frågor om produktion om förnyelsebar energiproduktion och om elektriska fordon
  • Utföra beräkningar för energiproduktion och -konsumtion för fordon.
  • Utvärdera och välja hållbara lösningar för energiproduktion och transport.
  • Kritiskt granska och kommunicera centrala begrepp inom hållbar energi och transport baserat på litteraturstudier och presentationer.

Värderingsförmåga och professionell integritet:

  • Analysera och bedöma de etiska, samhälleliga och vetenskapliga implikationerna av teknik i olika sammanhang.
  • Utvärdera och motivera teknikens roll och människans ansvar vid dess användning, med hänsyn till sociala, ekonomiska och miljömässiga aspekter.
  • Utveckla självständig inlärning och bidra till forskning och utveckling.

Innehåll

Denna kurs utforskar det ökande globala behovet av hållbar energi med fokus på förnybar elproduktion från vind-, sol- och vattenkraft. Kursen behandlar även funktionaliteten hos elsystem, inklusive batterier, och samspelet mellan energikällor och elnätet. Studenterna kommer att genomföra fem obligatoriska projekt: analysera Sveriges elsystem med hjälp av verkliga produktionsdata, utvärdera vindkraftverkens prestanda och årlig elproduktion, designa solcellsinstallationer på tak och bedöma deras kostnadseffektivitet, undersöka energiförbrukning och laddningsbehov för elfordon samt studera vattenkraftproduktion i relation till vattenflöde och fallhöjd. Projekten kombinerar Excel-baserade simuleringar och strukturerad rapportering för att praktiskt tillämpa teoretiska koncept.

Organisation

Kursen inkluderar 5 obligatoriska projektuppgifter, två obligatoriska enskilda muntliga redovisningar samt en avslutande reflektionsrapport. 
Den innehåller också 7 schemalagda onlineföreläsningar (1 timme vardera) som sammanfattar viktiga ämnen med möjlighet till frågor och diskussion, samt 6 schemalagda onlinetutorialer med fokus på projekthandledning. Dessutom har studenterna tillgång till 20 lektioner (45 minuter vardera) för självstudier.

Litteratur

Föreläsningsmaterial och förslag på fördjupande litteratur.

Examination inklusive obligatoriska moment

Betyg: Underkänt/godkänt. 5 inlämningsuppgifter utvärderade genom 2 muntliga enskilda redovisningar samt slutgitig rapport.

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.