[Översättning saknas: page.coursepage.titleprefix] Introduktion till spelvetenskap

[Översättning saknas: page.coursepage.adopteddate] 2023-02-02 [Översättning saknas: page.coursepage.adoptedby].

[Översättning saknas: page.coursepage.overview]

  • [Översättning saknas: page.coursepage.namealt]Introduction to game research
  • [Översättning saknas: page.coursepage.coursecode]DAT385
  • [Översättning saknas: page.coursepage.credit]7,5 Högskolepoäng
  • [Översättning saknas: page.coursepage.owner]MPIDE
  • [Översättning saknas: page.coursepage.edulevel]Avancerad nivå
  • [Översättning saknas: page.coursepage.mainsubjects]Informationsteknik
  • [Översättning saknas: page.coursepage.dept]DATA- OCH INFORMATIONSTEKNIK
  • [Översättning saknas: page.coursepage.grading]TH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd

[Översättning saknas: page.coursepage.courseround] 1

  • [Översättning saknas: page.coursepage.teachlang] [Översättning saknas: general.acronyms.en]
  • [Översättning saknas: page.coursepage.applcode] 23115
  • [Översättning saknas: page.coursepage.maxamount]30 ([Översättning saknas: page.coursepage.reservedforexchange])
  • [Översättning saknas: page.coursepage.erasmus]Ja

[Översättning saknas: page.coursepage.modules]

0118 Inlämningsuppgift 7,5 hp
[Översättning saknas: page.coursepage.grading]: TH
7,5 hp0 hp0 hp0 hp0 hp0 hp

[Översättning saknas: page.coursepage.inprogrammes]

[Översättning saknas: page.coursepage.examinator]

[Översättning saknas: page.coursepage.tocoursepage] ([Översättning saknas: general.aria.newtab])

[Översättning saknas: page.coursepage.genentryreq]

Grundläggande behörighet för avancerad nivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

[Översättning saknas: page.coursepage.specentryreq]

Engelska 6
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

[Översättning saknas: page.coursepage.prerequisites]

Undantag från tillträdeskraven: Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

[Översättning saknas: page.coursepage.purpose]

Spel har varit en del av mänsklig kultur sedan urminnes tider. De har utvecklats till många olika former och för många olika målgrupper, inte minst sedan introduktionen av datorspel. Kursen ger en överblick av spel i alla dess former samt teoretiska begrepp och ramverk för att analysera spel.

[Översättning saknas: page.coursepage.goal]

    Kunskap och förståelse
    • känna till och använda lämplig akademisk teknisk terminologi för spel
    • identifiera de etiska konsekvenserna av ett spels design
    Färdigheter och förmåga
    • visa förståelse för olika typer och tillvägagångssätt för att klassificera spel
    • visa förståelse för olika akademiska tillvägagångssätt för att forska om spel och spel
    • kunna välja och kombinera olika akademiska ansatser för att analysera och tolka spel
    • integrera vetenskaplig litteratur i utforskningen av ett spels akademiska sammanhang
    Värderingsförmåga och förhållningssätt
    • analysera spel med en specifik forskningsfråga, forskningsställning och akademisk vokabulär
    • beskriva spel med en specifik inriktning och visar en adekvat användning av akademiska spelterme
    • jämföra spel eller delar av spel genom att använda akademiska speltermer
    • analysera spel i förhållande till olika avsedda användningsområden
    • analysera spel från flera olika spelpreferenser

    [Översättning saknas: page.coursepage.content]

    Kursen ger en översikt samt teoretiska begrepp och ramverk som kan användas för analys och utvärdering av spel. Kursen innehåller särskilt fokus på tv-spel, moderna brädspel och bordsrollspel. Vi tittar också på transmediala aspekter och spelformer som inte passar in i dessa kategorier.

    Eleverna formulerar flera forskningsfrågor kring spel som de själva väljer, och under kursen utvecklar de färdigheter som krävs för att svara dessa frågor. Kursen introducerar tre centrala forskningsperspektiv som är användbara för spelstudier. Vi använder oss av det systemiska perspektivet, som utforskar hur spel fungerar. Vi tittar på det upplevelsemässiga perspektivet, som utforskar hur spel får oss att känna. Och vi tittar på det kritiska perspektivet, som fokuserar på vad spel försöker säga.

    Kursen har också ett starkt fokus på att ""lära genom att spela"", där spel är den primära texten i deras disciplin. Studenter som läser kursen kommer att ha möjlighet att själva prova på bordsrollspel, samt en chans att spela ett kurerat urval av moderna brädspel.

    Kursdeltagarna sammanställer en akademisk artikel och poster som en del av kursen; kamratgranska sina kollegors uppsatser; och presentera sina uppsatser för sina kollegor vid ett kursslutssymposium.

    [Översättning saknas: page.coursepage.organization]

    Kursen är baserad kring föreläsningar, läsning av akademiska texter och analyserandet av spel. Praktisk erfarenhet av spel som analyseras fås genom spelande som en del av kursen.

    [Översättning saknas: page.coursepage.literature]

    Omfattande kurslitteratur tillhandahålls som en del av kursen, även om detaljerna i denna kommer att variera från år till år och ämne till ämne. Det finns ingen fast litteratur.

    [Översättning saknas: page.coursepage.examination]

    Kursen examineras genom flera skriftliga inlämningar och en obligatorisk presentation i slutet av kursen. Deltagande i kursen, vilket består av kamratbedömning och engagemang i schemalagda spelövningar, bidrar också till det individuella betyget.

    [Översättning saknas: page.coursepage.footnoteexamination]