Kursplanen innehåller ändringar
Se ändringarKursplan fastställd 2019-02-25 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnUrban planning: Theory and application
- KurskodACE180
- Omfattning9 Högskolepoäng
- ÄgareTISAM
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeSamhällsbyggnadsteknik
- TemaMiljö och hållbar utveckling 1 hp
- InstitutionARKITEKTUR OCH SAMHÄLLSBYGGNADSTEKNIK
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 61113
- Sökbar för utbytesstudenterNej
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0119 Projekt 4,5 hp Betygsskala: TH | 4,5 hp | ||||||
0219 Projekt 1,5 hp Betygsskala: UG | 1,5 hp | ||||||
0319 Projekt 3 hp Betygsskala: UG | 3 hp |
I program
Examinator
- Anna-Johanna Klasander
- Konstnärlig professor, Stadsbyggnad, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Tätorters funktioner och utformning, BOM210 Miljö- och resursanalys för hållbar samhällsbyggnad, ENM165Syfte
Kursens syfte är att ge studenten grundläggande kunskaper om stads- och samhällsplanering, utformning av den byggda miljön, samt grundläggande förståelse om hur planeringsprocessen fungerar utifrån gällande lagar och regelverk. Studenten ska kunna förklara och belysa vikten av ett hållbart samhällsbyggande och utföra en översiktlig hållbarhetsanalys av ett projektområde. Kursen syftar även till att ge kännedom och kunskap om hur digitala hjälpmedel så som Geografisk Information System (GIS) och Byggnads Informations Modeller (BIM) kan användas inom samhällsplaneringen. I denna del av kursen kommer modellering, visualisering samt analys under utformningen av projektområdet att tillämpas.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- Beskriva hur stads- och samhällsplaneringsprocessen fungerar utifrån gällande lagar och regelverk för utformning av den byggda miljön ur ett hållbarhetsperspektiv. - Redogöra för grundläggande begrepp i plan- och bygglagen (PBL systemet) och ha sådan färdighet i laga karta-teknik och planbeskrivning att en detaljplan kan läsas och förstås. - Förklara och själv använda stadsbyggnadsprinciper och tillämpa mått, dimensioner och dimensionerande förutsättningar för utformning av gaturum, kvarter, platser, parker, och trafikanläggningar. - Analysera och beskriva stadsområdet genom att balansera olika värden, identifiera brister, behov och möjligheter i byggnader och deras miljö. - Visualisera och kommunicera idéer om hur stadsplanering och -utveckling kan påverka vistelse, stadsliv, boendekvaliteter, stadskvaliteter och verksamheter, platser för kollektiv och privat trafik (gång-, cykel-, bil-, godstransporter, m.m.) och tillgänglighet. - Redogöra för och tillämpa olika typer av digitala verktyg, som Geografisk Information System (GIS) och Byggnads Informations Modeller (BIM) för att modellera, beskriva samt visualisera projektområdet och frågeställningar kopplade till projektet. - Visa kunskap och förståelse för stadsutveckling, reflektera över sin yrkesroll och visa insikt om olika roller i en projektgrupp.Innehåll
Kursen handlar om stads- och samhällsplanering; utformning av den byggda miljön; planeringsprocessen utifrån gällande lagar och regelverk; relationen mellan den planerade, byggda och den levande staden; digitala verktyg och dessas användning för analys, modellering, samt visualisering av planområde, stadens former, strukturer, byggande och gestaltning. I kursen behandlas ett antal teman: bebyggelseutveckling; kommunal markanvändningsplanering (inklusive allmänna platser, trafik och infrastruktur); detaljplanering; gaturumsutformning i plan och profil; gatukroppens olika lager och deras funktioner.Organisation
Kursen är uppbyggd kring projektarbete, föreläsningar, övningar, workshopar, laborationer och studiebesök och består av tre delar: GIS-analys, projekt och samhällsplaneringsgrunder. GIS-analys: Geografisk informationsbehandling inom samhällsplanering genom datainsamling och visualisering. Projektdelen integreras i undervisningen med tillämpningar och övningar kopplade till samhällsplanering. I dessa två kopplade delar av kursen kommer analys, modellering, samt visualisering under utformningen av projektområdet att tillämpas i ett projektarbete. Projekt och enskilda kursmoment samverkar kring kursens tema. Projekten genomförs som grupparbete och utgör från ett verkligt projektområde. En tredje del om stad- och samhällsplaneringsgrunder examineras individuellt tidigt i kursen.Litteratur
Adolfsson, K. och Boberg, S. Detaljplanehandboken: handbok för detaljplanering enligt plan- och bygglagen, PBL.
Plan- och bygglagen, PBL.
Boverkets Byggregler, BBR.
Övrig kursliteratur presenteras senast två veckor före kursstart.
Examination inklusive obligatoriska moment
Projekt - föreläsningar, seminarier och prov handlar om stads- och samhällsplaneringsgrunder och examineras individuellt i kursen. Denna del av kursen bedöms med U/G. Projekt - GIS examineras genom redovisning av de enskilda inlämningsuppgifterna. Denna del av kursen bedöms med U/G. Projekt - projektarbete redovisas muntligt samt skriftligt i form av en rapport med tillhörande analys, detaljer och illustrationer, samt genom övningar och workshopar som skall genomföras muntligt och skriftligt. Slutbetyg baseras på projektet. Samtliga examinationsmoment i kursen måste vara godkända för att få slutbetyg i kursen. Denna del betygssätts med TH, 3,4,5 och U.Kursplanen innehåller ändringar
- Ändring gjord på kurstillfälle:
- 2020-12-03: Examinator Examinator ändrat från Anna Kaczorowska (annakac) till Anna-Johanna Klasander (nonna) av Viceprefekt
[Kurstillfälle 1]
- 2020-12-03: Examinator Examinator ändrat från Anna Kaczorowska (annakac) till Anna-Johanna Klasander (nonna) av Viceprefekt