Installationsföreläsning
Evenemanget har passerat

Installationsföreläsning - Erik Hulthén IMS

Bild 1 av 1
Erik Hulthén

Erik Hultén håller sin installationsföreläsning för biträdande professor vid avdelningen för produktutveckling, institutionen för industri- och materialvetenskap.

Översikt

Evenemanget har passerat

Erik Hulthén är Docent i Produktutveckling vid institutionen för industri- och materialvetenskap på Chalmers. Han ingår i forskargruppen Maskinelement och fokuserar på forskning om optimering av produktionsprocesser för bergmaterial. Erik är också utbildningsområdesledare för området EDITI där program inom Elektro-, Medicin-, och Datateknik, samt IT och Industriell Ekonomi ingår. Han är också aktiv i Europasamarbetet ENHANCE där Chalmers ingår som ett av tio lärosäten. Han undervisar främst i Produktutvecklingskurser och brinner för att utveckla utbildning.

Titel på föredraget: Improvement tools for crushing plants and product development teaching

Sammanfattning (engelska):
Improvement tools for crushing plants and product development teaching

Production plants for rock materials, whether in the aggregates sector or the mining industry, are continuous processes primarily focused on stability and reliability, as stoppages are costly and labor-intensive to resolve. Consequently, opportunities for optimization or improvements are often overlooked. However, the introduction of modern machine control and mathematical modeling opens up new possibilities.

This inauguration lecture explores optimization opportunities and the development of a unique simulation tool that enhances technical process performance and supports sustainability through the automatic generation of Environmental Product Declaration (EPD) reports. This tool has been refined to improve report quality, process traceability, and user-friendliness.

Additionally, teaching at a university is a process that has evolved over the past 15 years. Experiences from teaching product development in large classes have driven sustainable improvements in student learning, achieved without increasing teacher or tutor hours.