Laddkabel inkopplad till elbil

I fokus: elektrifierade fordon och infrastruktur

Elektrifiering av fordon och infrastrukter är en central del i omställningen till ett hållbart transportsystem. Chalmers bidrar till utvecklingen av energieffektiva lösningar som minskar klimatpåverkan, stärker industrin och möjliggör en grönare framtid för samhället. Här hittar du en del av den forskning som vi bedriver.

Foto av Chalmersforskaren Sonia Yeh

Omställningen är möjlig – men kräver tempo och samarbete

"En radikal omvandling av våra energi- och transportsystem är nödvändig. Det krävs djärva åtgärder, sektorsövergripande samarbete och snabb innovation – från hur vi designar fordon till hur vi förser dem med energi och kopplar ihop dem. Det som är tydligt, oavsett sammanhang, är att infrastruktur, batteriinnovation och smarta policyramverk är drivkrafter för utvecklingen."

– Vi befinner oss i en global kapplöpning inom ren teknik. Nästa genombrott kommer inte från isolerade insatser, utan från snabbt och fokuserat samarbete mellan beslutsfattare, forskare och industrin, säger professor Sonia Yeh, en internationellt erkänd expert på transport- och energisystem vid Chalmers tekniska högskola.

Läs hela intervjun med Sonia Yeh

Nya och bättre batterier

Dekorativ

Nya rön kan ge stabilare och säkrare metallbatterier

Metallbatterier har potential att leverera mer energi, till en lägre vikt, än det populära litiumjonbatteriet. Men eftersom att metallen i dessa batterier är väldigt reaktiv har teknologin idag för kort livslängd. Nya forskarrön från Chalmers visar dock att problemen kan lösas genom att skapa metallelektroden direkt i battericellen.

Nya rön kan ge stabilare och säkrare metallbatterier
Decorative

Världens styvaste batteri kan ge lätta, energisnåla fordon

När bilar, flygplan, fartyg eller datorer byggs av ett material som fungerar som både batteri och bärande konstruktion, minskar vikten och energiförbrukningen radikalt. Nu presenterar en forskargrupp på Chalmers ett världsledande framsteg inom så kallad viktlös energilagring – ett strukturellt batteri.

Världens styvaste batterier öppnar för lätta, energisnåla fordon

Världens starkaste batteri

Följ med in i labbet där världens starkaste batteri tas fram.

Video

Vätgas och bränsleceller

dekorativ

Ultrakänslig sensor kan minska vätgasens risker

En stor utmaning är att vätgasdrivna fordon är att gasen kan bli explosiv i kontakt med luft. Därför är det avgörande att kunna upptäcka läckor så tidigt som möjligt. Nu har forskare vid Chalmers varit med och tagit fram en optisk sensor som kan känna av rekordlåga halter av vätgas.

Ultrakänslig sensor kan minska vätgasens risker
dekorativ

Ny metod för bättre bränslecellsdrivna fordon

Effektivare och mer långlivade bränsleceller är en förutsättning för att tunga vätgasfordon ska kunna vara ett alternativ till fossildrivna fordon. Forskare på Chalmers har nu utvecklat en innovativ metod för att studera och förstå hur delar av bränslecellen bryts ned vid användning.

En metod som banar väg för bättre bränslecellsdrivna fordon

Elektrifiering och transporter

Vad är viktigast för att lyckas med elektrifieringen?

Se intervjun med Linda Olofsson, direktör för forskingcentret Swedish Electromobility Centre där Chalmers ingår.

Video

Karriärmöjligheter inom elektromobilitet

Studenter designar batteridriven färja för skärgårdstrafik

Ett koncept för en färja för Göteborgs skärgård, där 190 personer med hjälp av bärplan och batterier flyger fram över vattnet i 30 knop. Detta med en avsevärt minskad energiförbrukning jämfört med dagens färjor. Det är resultatet av fem Chalmersstudenters arbete under hösten 2023.

Formula student – masterkurs med mycket verkstad

Verapodden. De har ett läsår på sig sedan ska den egendesignade racingbilen vara körklar. I år heter hon Freja och inför sommarens första tävling råder full aktivitet i kurslabbet för att få henne startklar. Masterstudenterna Anna Wrennfors, Joel Hjalmarson och Erik Lydig försöker få upp trycket i bromssystemet, samtidigt som de förklarar varför de lägger nästan all sin lediga tid på kursen och Freja. I avsnittet möter vi också Björn Pålsson, docent på institutionen för mekanik och maritima vetenskaper, som leder Chalmers Formula Student sedan tio år tillbaka.

Hon utvecklar framtidens elbilar

Hur kan batteriteknik och elektrifiering rädda planeten? Det vet Johanna Trillkott som leder omställningen på cellnivå.

Hållbara elkraftsystem och elektromobilitet, masterprogram

Den globala förbrukningen av elektricitet och elektroniska enheter ökar ständigt och sättet som elektricitet produceras, överförs, distribueras och konsumeras genomgår en fundamental förändring. Tillväxten inom elfordon och produktion av förnybar energi under de kommande decennierna kommer bara att främja denna utveckling. I detta masterprogram får du djup teknisk kompetens och ett hållbart tänkesätt, vilket förbereder dig för en dynamisk och givande karriär inom elkraftverksindustrin. Du kommer att lära dig att designa framtidens elkraftsystem med hållbarhet som nyckelfokus, inklusive vind- och solkraft eller smarta elnät.

Vi behöver fler ingenjörer för att klara framtidens utmaningar

Martin Nilsson JacobiRektor
Ingenjören är med där framtiden formas

Samarbete och kontakt