
Omställningen är möjlig – men kräver tempo och samarbete
"En radikal omvandling av våra energi- och transportsystem är nödvändig. Det krävs djärva åtgärder, sektorsövergripande samarbete och snabb innovation – från hur vi designar fordon till hur vi förser dem med energi och kopplar ihop dem. Det som är tydligt, oavsett sammanhang, är att infrastruktur, batteriinnovation och smarta policyramverk är drivkrafter för utvecklingen."
– Vi befinner oss i en global kapplöpning inom ren teknik. Nästa genombrott kommer inte från isolerade insatser, utan från snabbt och fokuserat samarbete mellan beslutsfattare, forskare och industrin, säger professor Sonia Yeh, en internationellt erkänd expert på transport- och energisystem vid Chalmers tekniska högskola.
Nya och bättre batterier

Nya rön kan ge stabilare och säkrare metallbatterier
Metallbatterier har potential att leverera mer energi, till en lägre vikt, än det populära litiumjonbatteriet. Men eftersom att metallen i dessa batterier är väldigt reaktiv har teknologin idag för kort livslängd. Nya forskarrön från Chalmers visar dock att problemen kan lösas genom att skapa metallelektroden direkt i battericellen.
Nya rön kan ge stabilare och säkrare metallbatterier
Världens styvaste batteri kan ge lätta, energisnåla fordon
När bilar, flygplan, fartyg eller datorer byggs av ett material som fungerar som både batteri och bärande konstruktion, minskar vikten och energiförbrukningen radikalt. Nu presenterar en forskargrupp på Chalmers ett världsledande framsteg inom så kallad viktlös energilagring – ett strukturellt batteri.
Världens styvaste batterier öppnar för lätta, energisnåla fordon
Storskalig batteriproduktion ger avsevärt mindre koldioxidutsläpp
Ny forskning från Chalmers visar att när batteriproduktionen skalas upp genom enorma "gigafabriker" så sjunker miljöpåverkan rejält.

Batteriernas inre liv avslöjas i realtid med ny 3D-röntgen
Ett forskarlag från Chalmers har i realtid lyckats följa hur litiumet i en battericell beter sig vid upp- och urladdning, vilket kan bidra till både säkrare och mer energieffektiva batterier.
Världens starkaste batteri
Följ med in i labbet där världens starkaste batteri tas fram.
Vätgas och bränsleceller

Ultrakänslig sensor kan minska vätgasens risker
En stor utmaning är att vätgasdrivna fordon är att gasen kan bli explosiv i kontakt med luft. Därför är det avgörande att kunna upptäcka läckor så tidigt som möjligt. Nu har forskare vid Chalmers varit med och tagit fram en optisk sensor som kan känna av rekordlåga halter av vätgas.
Ultrakänslig sensor kan minska vätgasens risker
Ny metod för bättre bränslecellsdrivna fordon
Effektivare och mer långlivade bränsleceller är en förutsättning för att tunga vätgasfordon ska kunna vara ett alternativ till fossildrivna fordon. Forskare på Chalmers har nu utvecklat en innovativ metod för att studera och förstå hur delar av bränslecellen bryts ned vid användning.
En metod som banar väg för bättre bränslecellsdrivna fordonElektrifiering och transporter

En propeller för tyst och energieffektivt elflyg
Elflyget tampas med ett ofrånkomligt dilemma: ju mer energieffektiv en elplanspropeller är, desto mer buller orsakar den.

Stora klimatfördelar med elflygplan
Forskare på Chalmers visar klimatfördelarna med elflygplan genom världens första livscykelanalys.

Så kan elbilsförare slippa räckviddsångest
Lösningen kan finnas i förarnas laddningsvanor, snarare än i batteriernas storlek eller prestanda.
Vad är viktigast för att lyckas med elektrifieringen?
Se intervjun med Linda Olofsson, direktör för forskingcentret Swedish Electromobility Centre där Chalmers ingår.
Karriärmöjligheter inom elektromobilitet

Studenter designar batteridriven färja för skärgårdstrafik
Ett koncept för en färja för Göteborgs skärgård, där 190 personer med hjälp av bärplan och batterier flyger fram över vattnet i 30 knop. Detta med en avsevärt minskad energiförbrukning jämfört med dagens färjor. Det är resultatet av fem Chalmersstudenters arbete under hösten 2023.

Formula student – masterkurs med mycket verkstad
Verapodden. De har ett läsår på sig sedan ska den egendesignade racingbilen vara körklar. I år heter hon Freja och inför sommarens första tävling råder full aktivitet i kurslabbet för att få henne startklar. Masterstudenterna Anna Wrennfors, Joel Hjalmarson och Erik Lydig försöker få upp trycket i bromssystemet, samtidigt som de förklarar varför de lägger nästan all sin lediga tid på kursen och Freja. I avsnittet möter vi också Björn Pålsson, docent på institutionen för mekanik och maritima vetenskaper, som leder Chalmers Formula Student sedan tio år tillbaka.

Hon utvecklar framtidens elbilar
Hur kan batteriteknik och elektrifiering rädda planeten? Det vet Johanna Trillkott som leder omställningen på cellnivå.

Hållbara elkraftsystem och elektromobilitet, masterprogram
Den globala förbrukningen av elektricitet och elektroniska enheter ökar ständigt och sättet som elektricitet produceras, överförs, distribueras och konsumeras genomgår en fundamental förändring. Tillväxten inom elfordon och produktion av förnybar energi under de kommande decennierna kommer bara att främja denna utveckling. I detta masterprogram får du djup teknisk kompetens och ett hållbart tänkesätt, vilket förbereder dig för en dynamisk och givande karriär inom elkraftverksindustrin. Du kommer att lära dig att designa framtidens elkraftsystem med hållbarhet som nyckelfokus, inklusive vind- och solkraft eller smarta elnät.
Vi behöver fler ingenjörer för att klara framtidens utmaningar

Samarbete och kontakt

Hitta experten
Här kan du som är journalist hitta experter inom olika aspekter av elektrifiering av fordon och infrastruktur (elektromobilitet).

Swedish Electromobility Centre
Swedish Electromobility Centre är ett forskningscentrum där Chalmers ingår

Chalmers på EVS 38
Den 15-18 juni arrangeras världens ledande konferens för eldrivna transporter, the 38th International Electric Vehicle Symposium & Exposition, EVS 38, i Göteborg.