Kursplan fastställd 2025-02-12 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnBridge resource management
- KurskodSJM112
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareTSJKL
- UtbildningsnivåGrundnivå
- HuvudområdeSjöfartsteknik
- InstitutionMEKANIK OCH MARITIMA VETENSKAPER
- BetygsskalaTH - Mycket väl godkänd (5), Väl godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Engelska
- Anmälningskod 75168
- Max antal deltagare60 (minst 10% av platserna reserveras för utbytesstudenter)
- Sökbar för utbytesstudenterJa
- Endast studenter med kurstillfället i programplan.
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0125 Inlämningsuppgift, del A 3 hp Betygsskala: UG | 3 hp | ||||||
0225 Laboration, del B 4,5 hp Betygsskala: TH | 4,5 hp |
I program
Examinator
- Reto Weber
- Tekniklektor, Maritima studier, Mekanik och maritima vetenskaper
Behörighet
Grundläggande behörighet för grundnivåSökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Särskild behörighet
Samma behörighet som det kursägande programmet.Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.
Kursspecifika förkunskaper
Kunskaper och färdigheter motsvarande lärandemålen i följande kurser:SJM033 Komplexa trafiksituationer
SJM080 Manövrering och navigering i begränsade farvatten
SJO901 Organisation och ledarskap ombord
Syfte
Målet med kursen är att befästa och utveckla färdigheter på operativ och ledningsnivå avseende effektiv förvaltning och användning av alla resurser (mänskliga och tekniska) för att säkerställa säker och effektiv navigering.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
(L1) Utveckla en reseplanering inklusive uppgiftsdelegering, checklistor och procedurer.(L2) Förstå vikten av Bridge Resource Management (BRM), som en process och praxis att använda all tillgänglig information och assistans för att säkerställa att navigatörer fattar de bästa möjliga besluten och att oundvikliga mänskliga misstag och tekniska fel fångas upp och mildras innan de kan orsaka skada.
(L3) Uppskatta komplexiteten i dagens avancerade bryggsystem och kunna utnyttja den maximalt.
(L4) Tillämpa bryggprocedurer, checklistor och BRM-verktyg inklusive tekniska resurser i simulerade normala och kritiska situationer.
Innehåll
Reseplanering enligt IMO Res. A.893 med särskild hänsyn till ECDIS-planering. Arbeta med lots och VTS.
Rutiner och checklistor för normala och kritiska situationer.
Bridge Resource Management:
o Mänsklig faktorteori och mänskliga begränsningar
o Situationsmedvetenhet,
o Resurshantering och beslutsfattande
o Ledarskap och lagarbete
o Assertiveness
o Effektiv kommunikation
o Kulturell medvetenhet
o Planering och prioritering
o Bedöma risker
o Stresshantering, vila och trötthet
Simuleringsövningar: övervakning av fartygets framfart och position under genomförandet av en utarbetad plan i normala och kritiska situationer.
Organisation
Kursen är utformad för att fokusera på praktiskt bryggarbete. Deltagande studenter är indelade i bryggteams och förväntas fungera som team både i förberedelser och genomförande av övningarna. Föreläsningarna syftar till att ge en teoretisk bakgrund och en grund för förberedelser och genomförande av de obligatoriska simuleringsövningarna. Förberedelserna inkluderar reseplanering, utveckling av rutiner, checklistor, stödjande dokument och diskussioner om teamprestationen.Föreläsningar: 16 föreläsningar, sammanlagt 34 timmar
Övningar: 6 simulatorövningar, sammanlagt 24 timmar
Förberedande arbeten: ungefär 100 timmar
Litteratur
Se kurshemsida.Examination inklusive obligatoriska moment
Godkända inlämningsuppgifter. Godkänd prestation i simulatorövningarna. Kriterierna för att bedöma och betygsätta prestationen publiceras för varje simulatorövning. Efter varje simuleringsövning diskuteras teamets prestation under de-briefingen. Som regel kommer hela bryggteamets prestation att betygsättas men individuell bedömning kan tillämpas.
Del 1 Inlämningar (3hp)
Inlämningsuppgifter relaterade till förberedande arbete för simulatorövningarna (checklistor, reseplaner, uppgiftsdelegering etc.) (U,G) (Lärandemål L1)
Inlämningsuppgift av den fullständiga reseplanen (U,G) (Inlärningsresultat L1)
Del 2 Simuleringar (4,5hp) Simulatorbedömning
(U,3,4,5) (Inlärningsresultat L2, L3 och L4)
Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.