Kursplan för Design och produktutveckling för uthållig utveckling

Kursplan fastställd 2023-02-17 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnDesign and product development for sustainability
  • KurskodPPU030
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTIDSL
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeMaskinteknik, Teknisk design
  • TemaMiljö och hållbar utveckling 7,5 hp
  • InstitutionINDUSTRI- OCH MATERIALVETENSKAP
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 66125
  • Blockschema
  • Sökbar för utbytesstudenterNej
  • Endast studenter med kurstillfället i programplan.

Poängfördelning

0105 Inlämningsuppgift 7,5 hp
Betygsskala: UG
7,5 hp

    I program

    Examinator

    Gå till kurshemsidan (Öppnas i ny flik)

    Behörighet

    Grundläggande behörighet för grundnivå
    Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

    Särskild behörighet

    Samma behörighet som det kursägande programmet.
    Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

    Kursspecifika förkunskaper

    Kursen IMS040 Ergonomi, eller motsvarande kunskaper.

    Syfte

    Kursen syftar till att ge en förståelse för de komplexa sammanhang och samband som påverkar hållbarhetsanpassning, av produkter (och tjänster), sett ur ett livscykelperspektiv samt att visa på ingenjörens påverkansmöjligheter på olika nivåer och områden. Vidare syftar kursen till att ge en överblick över olika metoder och verktyg som tillämpas inom hållbar produktutveckling utifrån ett systemperspektiv och de olika stegen i den traditionella designprocessen. En central utgångspunkt är att kursens olika moment skall ge kunskaper och träna på färdigheter i att bryta ner komplexa hållbarhetsfrågeställningar till hanterbara delproblem som ligger inom ingenjörens påverkansområden.

    Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

    • redogöra för begreppet hållbar utveckling utifrån dimensionerna; social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet med olika perspektiv såsom kritiska hållbarhetsproblem i världen, kopplade till t.ex. befolkningsökning, fattigdom, klimatpåverkan, ekosystemtjänster mm. Samt visa förståelse för den komplexitet som påverkar huruvida mänskliga behov kan uppfyllas inom miljöns begränsningar.
    • hantera och strukturera stora övergripande frågeställningar inom hållbar utveckling genom att identifiera och kunna avgränsa till hanterbara delproblem utifrån ingenjörens tänkta påverkansområde.
    • utifrån ett systemperspektiv, utföra kvalitativa hållbarhetsanalyser på produktnivå och föreslå åtgärder för en produkt.
    • redogöra för några olika drivkrafter och hinder på företags/organisationsnivå för att förbättra produkters och tjänsters hållbarhetspåverkan.
    • redogöra för innehåll och användning av aktuella metoder och verktyg för strategiskt hållbarhetsarbete på olika nivåer.
    • redogöra för hur bedömning av miljöpåverkan sker i förhållande till hållbar utveckling.
    • redogöra för hur attityder, normer och vanor kan utgöra hinder eller drivkrafter för en hållbar utveckling på individ-, organisations- och samhällsnivå.
    • tillämpa problemlösning samt kritiskt och kreativt tänkande i grupp med syfte att förena industridesign med sociala aspekter, ekologi och ekonomi i design/produktutvecklings-processen.
    • reflektera över sin yrkesroll och sitt professionella ansvar, såväl som sin medborgarroll i förhållande till hållbar utveckling och dess olika dimensioner.
    • skilja fakta från värderingar, identifiera etiska dilemman och kunna tillämpa och diskutera etiska avvägningsprinciper, samt argumentera för olika aspekter och ståndpunkter i samband med hållbar produktion.
    • ha visat på förståelse i hantering av komplexa hållbarhetsproblem vid prioritering av åtgärder både på systemnivå och detaljnivå för att visa på ett helhetstänkande.

    Innehåll

    Kursen är uppdelad i tre parallella huvudspår som behandlar hållbar utveckling ur olika perspektiv och på olika nivåer; system-/samhälls-, företags- och individnivå. De parallella spåren är indelade i fyra etapper:
    1. Komplexitet och samband. Här diskuteras allmänna hållbarhetsfrågor (wicked problems exempelvis befolkningsökning, klimatpåverkan mm). Viktiga problem som finns kring människans påverkan på ekosystemen definieras.
    2. Vad vi kan göra. Strategier för hållbar utveckling på olika nivåer och prioriteringar. Drivkrafter och hinder för olika strategier, diskussion kring konflikter mellan aktörer och nivåer.
    3. Hur vi kan göra. Praktiska metoder/verktyg för att förbättra hållbarhetsprestanda för produkter (och tjänster). Exempelvis. Naturliga stegets fyra systemvillkor, Cradle to Cradle och livscykelanalys (screening) m.fl.
    4. Hur det blev. Här redovisas ett större tillämpningsprojekt som genomförs som grupparbete under kursen. I projektet ska metoder och verktyg som har presenterats under kursen tillämpas. Även en individuell förändringsuppgift redovisas här. Kursen sammanfattas och summeras.

    Organisation

    Undervisningen bedrivs dels i ett teoriavsnitt med föreläsningar samt övningsmoment i form av laborationer (workshops) och diskussionsuppgifter (ca 40h), övningar, uppgifter och projektarbete i grupp (ca 60h) samt enskilt arbete (ca 100h). Totalt ca 200 arbetstimmar.

    Litteratur

    Hållbar utveckling - en introduktion för ingenjörer och andra problemlösare, Fredrik Gröndahl och Magdalena Svanström (senaste upplagan).
    Okala Practitioner - Integrating Ecological Design.

    Examination inklusive obligatoriska moment

    • Godkänt krävs på alla ingående moment.
    • Individuell examination i form av inlämningsuppgift/inlämningsuppgifter och dugga samt laborationer (workshops)/övningar och projekt.
    • Obligatorisk närvaro minst 80% på föreläsningar, seminarier, handledningar och laborationer (workshops).
    • Aktivt deltagande på samtliga laborationer.
    Betygsskala U, G.

    Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.