Kursplan för Produktform

Kursplan fastställd 2025-02-21 av programansvarig (eller motsvarande).

Kursöversikt

  • Engelskt namnProduct form design
  • KurskodIMS175
  • Omfattning7,5 Högskolepoäng
  • ÄgareTKTDE
  • UtbildningsnivåGrundnivå
  • HuvudområdeTeknisk design
  • InstitutionINDUSTRI- OCH MATERIALVETENSKAP
  • BetygsskalaUG - Godkänd, Underkänd

Kurstillfälle 1

  • Undervisningsspråk Svenska
  • Anmälningskod 70116
  • Sökbar för utbytesstudenterNej

Poängfördelning

0125 Inlämningsuppgift 7,5 hp
Betygsskala: UG
7,5 hp

I program

Examinator

Behörighet

Grundläggande behörighet för grundnivå
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Särskild behörighet

Samma behörighet som det kursägande programmet.
Sökande med en programregistrering på ett program där kursen ingår i programplanen undantas från ovan krav.

Kursspecifika förkunskaper


Syfte

Kursen syftar till att ge studenten kunskap och färdighet att arbeta med form, färg och kommunikativa egenskaper som grundläggande gestaltparametrar för fysiska produkter. Detta sker genom tillägnande av teoretisk kunskap i färg och formlära, samt teori kring grundläggande produktsemiotik.

Genom praktiska gestaltningsövningar utvecklar studenten förmågan att realisera och kommunicera sin produktidé.

Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)

  • Analysera produkter utifrån grundläggande geometriska former och beskriva hur dessa samverkar för att skapa en visuell helhet.
  • Använda tekniska vy-skisser för att kommunicera och visualisera tredimensionell form.
  • Beskriva och tillämpa Gestaltprinciperna på två- och tredimensionella former för att förstå hur människor uppfattar och strukturerar visuella intryck.
  • Genomföra en systematisk formanalys av produkter.
  • Utföra formtransformationer utifrån givna designuppgifter och tillämpa en metodisk graderingsprocess från övergripande form till detaljnivå.
  • Redogöra för och motivera de val som görs under formgivningsprocessen genom ett relevant vokabulär.
  • Förstå, förklara och tillämpa grundläggande principer inom produktsemantik.
  • Utföra en produktsemantisk analys och beskriva hur form, färg och design samverkar för att skapa mening och kommunicera budskap.
  • Analysera och förklara sambandet mellan en produkts strukturella (ordningsfunktioner) och semantiska egenskaper (hur form, färg och material skapar innebörd och associationer).
  • Grundläggande färglära.
  • Förstå och tillämpa Natural Color System (NCS) för att identifiera och specificera färger i produktdesign.
  • Modifiera en produkts visuella uttryck genom strategisk användning av färg.
  • Redogöra för hur olika ljuskällor påverkar färguppfattning och okulär perception av produkter.
  • Ha fördjupad förståelse och färdighet för digital skiss med fokus på 3 dimensionella representationer.
  • Ha fördjupad förståelse och färdighet för digital layout och presentation.

Innehåll

  • Diskutera i seminarium.
  • Göra litteraturstudier och inlämningstexter/uppgifter.
  • Skapa självständigt arbete enligt uppgift.
  • Delta i övningar i klass.
  • Göra redovisning av inlämningsuppgifter i text/bild och muntligt.

Organisation

  • Aktivt deltagande i klassrumsövningar och diskussioner.
  • Självständigt arbete med inlämningsuppgifter baserade på litteraturstudier och givna uppgifter.
  • Grupparbete med uppgifter som kräver samarbete och gemensam problemlösning.
  • Förberedelse och deltagande i seminarier genom aktiv diskussion och reflektion.
  • Redovisning av inlämningsuppgifter genom text, bild och muntlig presentation.

Litteratur

Anvisas vid kursstart.

Examination inklusive obligatoriska moment

För godkänt betyg krävs aktivt deltagande i övningar, seminarier och föreläsningar samt att inlämningsuppgifter och redovisningar är godkända 

Kursens examinator får examinera enstaka studenter på annat sätt än vad som anges ovan om särskilda skäl föreligger, till exempel om en student har ett beslut från Chalmers om riktat pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.