Xiaobo Qu

Professor/Forskargruppsledare, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, Geologi och geoteknik, Väg och trafik

Xiaobo Qu är professor och forskargruppsledare för Väg och trafik på avdelningen för geologi och geoteknik, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, Chalmers. Under hela sin akademiska karriär har han strävat efter att praktiskt förbättra säkerheten, effektiviteten, rättvisa och hållbarheten genom trafikflödesmodellering, nätverksoptimering och nyskapande teknologier. I synnerhet har hans forskning tillämpats på förbättring av akuttjänster, drift av elfordon och anslutna automatiserade fordon och hantering av utsatta trafikanter.

Han har författat eller medförfattat över 90 tidskriftsartiklar som publicerats i topprankade tidskrifter inom transportteknik, och han är mottagare av många prestigefyllda utmärkelser. Hans forskning har fått stöd av Australian Research Council Discovery Program, Queensland Department of Transport och huvudvägar, Sydney Trains, National Natural Science Foundation of China, Svenska Innovationsbyrån Vinnova och Europeiska unionen. Xiaobo är nu en associerad redaktör / redaktionsledamot för IEEE Trans on Cybernetics, IEEE ITS Magazine, Journal of Transportation Engineering ASCE, Transportation Research Part A, Computer Aided Civil and Infrastructure Engineering.
ACE050 Transportation Engineering, 
ACE055 Advanced Transport Systems 

Mina tre viktigaste publikationer
1. Wang, S., Zhang, W., and Qu, X.*, 2018. Trial-and-error train fare design scheme for addressing boarding/alighting congestion at CBD stations. Transportation Research Part B, 118, 318-335. 
2. Li, X., Ghiasi, A., Xu, Z., and Qu, X. *, 2018. A Piecewise Trajectory Optimization Model for Connected Automated Vehicles: Exact Optimization Algorithm and Queue Propagation Analysis. Transportation Research Part B, 118, 429-456. 
3. Li, X., Medal, H., Qu, X.*, 2018. Connected Heterogeneous Infrastructure Location Design under Additive Service Utilities. Transportation Research Part B, 120 , 99-124.
4. Qu, X.*, Zhang, J., and Wang, S., 2017. On the Stochastic Fundamental Diagram for Freeway Traffic: Model Development, Analytical Properties, Validation, and Extensive Applications. Transportation Research Part B, 104, 256-271. 
5. Qu, X.*, Wang, S., and Zhang, J., 2015. On the fundamental diagram for freeway traffic: A novel calibration approach for single-regime models. Transportation Research Part B, 73, 91-102
​​​​​​​​​​​
​​Chalmers styrkeområden:
Energi
Transport
Informations- och kommunikationsteknik

Publicerad: fr 14 aug 2020.