Om programmet

Bild 1 av 1
Dekorativ
Adobe Stock

Som vanligt bjuder Chals på massor av spännande talare kring temat. Programmet är inte satt än och kan komma att ändras in i det sista. 

Programmet för Chals 2025

Här uppdaterar vi programmet löpande. Notera att både innehåll och tider kan förändras in i det sista. 

9.20-9.30 

Insläpp 

9.30-9.45 

Bibiliotekschef Ann-Sofie Axelsson, Chalmers, önskar välkommen 
  

9.45-10.25 

Jesper Olsson, professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för litteraturvetenskap och retorik, Uppsala universitet
"Läsning i den post-digitala eran" 

10.25-10.35 

Paus 

10.35-11.15 

Josefin Lindblom och Linn Bech-Hanssen, bibliotekarier Göteborgs universitetsbibliotek  
"Utforskande arbete kring läsning på lärosätesbibliotek - Samhällsvetenskapliga biblioteken i Göteborg" 

11.15-11.25 

Paus 

11.25-11.55 

Klara Andrén, bibliotekarie på en grundskola i Malmö  
"Läsfrämjande lärosätesbibliotek - Studenters deltagande i en ämnes- och professionsöverskridande bokcirkel på ett lärosätesbibliotek" 

12.00-12.30 
Betty Tärning, forskare Lunds universitet 
"En inblick i den läsande hjärnan"
 

12.30-13.30 

Lunch och mingel 

13.30-14.30 

Jasmine Darban, bokinfluencer på TikTok
"Sociala medier som verktyg för läsfrämjande bland unga" 

14.30-14.40 

Paus 

14.40-15.10 

Hanna Nordell, verksamhetschef Svenska PEN och Lovisa Olai, kommunikatör Svenska PEN och projektledare Banned Books Week Sverige
"Att läsa en förbjuden bok är en motståndshandling – om Banned Books Week och yttrandefrihet"

15.10-15.40 

Paus med fika 

15.40-16.20 

Therese Lind och Viveka Norström, bibliotekarier, KTH biblioteket  
"Läsfrämjande på KTH biblioteket" 

 

16.20-16.45 

 Sammanfattning & reflektion, bibliotekschef Ann-Sofie Axelsson, Chalmers    
  

16.45-17.00 

Avslutning 

 

 

 Jasmine Darban

"Sociala medier som verktyg för läsfrämjande bland unga"

Jasmine Darban, bokinfluencer på TikTok, kommer att berätta om sitt läsfrämjande arbete på sociala medier, särskilt på TikTok, och vad som låg bakom starten av Fenix förlag. Hon delar med sig av insikter om hur unga ser på läsning i dag och hur vi kan möta dem där de befinner sig.

Klara Andren

"Läsfrämjande lärosätesbibliotek - Studenters deltagande i en ämnes- och professionsöverskridande bokcirkel på ett lärosätesbibliotek"

Klara Andrén, bibliotekarie på en grundskola i Malmö

Jag kommer att tala utifrån en artikeln som bygger på min masteruppsats, Läsfrämjande lärosätesbibliotek. Studien fokuserar på deltagarnas beskrivning av att delta i en ämnes- och professionsöverskridande bokcirkel arrangerad av och på ett lärosätesbibliotek i Sverige. Professionsbokcirkeln, som arrangeras av Malmö universitetsbibliotek, utgör studiens empiri och blir ett fall för att närmare studera den sociala läsningens betydelse för studenterna som deltar i bokcirkeln i egenskap av just studenter. Studiens frågeställningar är (1) Vilka funktioner fyller en ämnes- och professionsöverskridande bokcirkel på ett lärosätesbibliotek för medverkande studenter? och (2) Vilken ny roll får lärosätesbiblioteket för studenterna som deltar i bokcirkeln?

 Therese Lind och Viveka Norström Hallberg

"Läsfrämjande på KTH biblioteket"

Therese Lind och Viveka Norström, bibliotekarier, KTH biblioteket

KTH bibliotek delar med sig av resultat från en undersökning med syftet att kartlägga de läsfrämjande insatser som idag bedrivs vid KTHB samt att undersöka bibliotekschefernas attityder till att vidareutveckla detta arbete. Vi presenterar både nulägesanalys och reflektioner kring framtida möjligheter för läsfrämjande inom högskolebibliotekens verksamhet.

Josefin Lindblom och Linn Bech-Hanssen

"Utforskande arbete kring läsning på lärosätesbibliotek - Samhällsvetenskapliga biblioteken i Göteborg" 

Josefin Lindblom och Linn Bech-Hanssen, bibliotekarier Göteborgs, universitetsbibliotek

De senaste åren har Samhällsvetenskapliga biblioteken arbetat utforskande kring läsning. Den aktuella samhällsdebatten och behov från utbildningarna har väckt frågan om lärosätesbibliotekens roll i det läs- och språkstärkande arbetet på universitet. Vi har blivit kontaktade av fakulteterna kring olika samarbeten kopplat till utbildningar men också på eget initiativ drivit frågan i bibliotekets lokaler. Detta har lett till bokcirklar för studenter, läsretreat och utställningar om skönlitteratur och akademiskt läsande. 

Lovinas Olai och Hanna Nordell

"Att läsa en förbjuden bok är en motståndshandling – om Banned Books Week och yttrandefrihet"

Hanna Nordell, verksamhetschef Svenska PEN och Lovisa Olai, kommunikatör Svenska PEN och projektledare Banned Books Week Sverige

Yttrandefriheten världen över står inför en mängd både nya och gamla hot. Auktoritära krafter växer och böcker förbjuds och censureras även i samhällen som tidigare betraktats som öppna. Demokratins främsta utposter, bibliotek och skolor, utsätts för påtryckningar, även i Sverige. 

Banned Books Week Sverige arrangeras av Svenska PEN och Dawit Isaak-biblioteket och är ett sätt att arbeta läsfrämjande med frågor som yttrandefrihet och demokrati. Genom att uppmärksamma böckerna som förbjuds synliggörs också censurens mekanismer. 

 

Betty Tärning

"En inblick i den läsande hjärnan"

Betty Tärning, forskare i kognitionsvetenskap vid Lunds universitet

Att lyssna på en bok kan vara enkelt och njutbart, men är det samma sak att lyssna på en bok som att läsa den? Hur är det med att läsa på papper eller att läsa på skärm, är det egentligen någon skillnad? Ja, vad är det egentligen som händer i vår hjärna när vi läser och varför hjälper läsning oss att stärka saker som vår förmåga att lösa problem och hantera framtidsperspektiv. Detta kommer Betty Tärning ge en inblick i sin föreläsning.

Betty Tärning har bred erfarenhet om forskningen kring digital lärteknologi. Tärning är sedan starten 2010 medlem i The Educational Technology Group (www.lucs.lu.se/research/educational-technology-group/) som inriktar sig på barn och ungas lärande.

Jesper Olsson

"Läsning i den post-digitala eran"

Jesper Olsson, professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för litteraturvetenskap och retorik, Uppsala universitet

I min föreläsning kommer jag att diskutera läsningens omvandlingar i det medielandskap som vuxit fram under 2000-talet. Via historiska utblickar mot tidigare vändningar och kriser i läsandets historia vill jag belysa det samtida läget och reflektera kring hur medieteknologier påverkar såväl spridningen som skrivandet och läsandet av litteratur. Vilka begränsningar – och vilka möjligheter – tar form i en ”post-digital” era? Hur kan läsandets framtider se ut?