Semir Becevic: När lärare konstruerar prov för bedömning av elevers förmågor: en taxonomi
Översikt
- Datum:Startar 6 september 2023, 13:15Slutar 6 september 2023, 14:15
- Plats:MVL22
- Språk:Svenska
Förvånande är att vi vet ganska lite om hur lärare konstruerar prov trots att lärarnas prov är både vanligt förekommande och i vissa fall också avgörande i bedömningssammanhang. Under seminariet presenteras en publicerad artikel i tidskriften ”Educational Studies in Mathematics” om lärares konstruerade prov för bedömningar av elevernas matematiska förmågor. Med en triad bestående av symbolisk interactionism, grundad teori och noticing har ett teoretiskt och taxonomiskt ramverk skapats om lärares konstruerade prov. Taxonomin är byggd på tre distinkta och kvalitativa nivåer av hur lärare ägnar uppmärksamhet åt förmågorna genom två konstruktionsfaser. Studiens resultat visar bland annat även behov av ett samarbete mellan lärarna för praktisk tillämpning av förmågorna i enlighet med kursplanerna.