Marcus Berg, Karlstad universitet: Automaträttning med siffror: hur och varför
Översikt
- Datum:Startar 14 november 2024, 16:00Slutar 14 november 2024, 17:00
- Plats:MV:L15, Chalmers tvärgata 3
- Språk:Svenska
Abstract: Alla utbildningar på Chalmers kräver någon form av kvantitativ förmåga. En aspekt av sådan förmåga är att beräkna någon storhet (med felmarginal) från någon matematisk modell.
Traditionell handrättad salstentamen på grundkurser, där studentens hela beräkning bedöms, fokuserar ofta på “bra metod”. Huruvida studenten fick “rätt svar” (inom felmarginal) kanske knappt påverkar om studenten blir godkänd eller inte. Min erfarenhet är att sådant fokus från lärarnas sida kan ge studenterna intrycket att rimlighets- och giltighetsanalys av en viss modell, och “felsökning” mer allmänt, inte är någon särskilt viktig del av den kvantitativa förmåga de förväntas tillägna sig.
Jag ger exempel på automaträttning av numeriska svar (siffror) inom felmarginal, med frågetypen “Variabelsimulering” i Inspera (https://chalmers.inspera.com/admin). Jag argumenterar att sådan examinationsform är mindre “ytlig” än den kan verka vid första anblick. Däremot behöver den kompletteras med andra examinationsformer, till exempel laborationer, eller andra former av grupparbeten.