Titel: Livscykelanalys av komponent tillhörande flygmotorn RM12
Översikt
- Datum:Startar 7 juni 2023, 13:15Slutar 7 juni 2023, 14:15
- Plats:
- Språk:Svenska
Student: Emilia Larsson, Design och Produktutveckling, TIDSL
Opponenter:
Alexander Hani El-Zein, Maskiningenjör TIMAL
Erfan Parviz, Maskiningenjör TIMAL
Examinator: Peter Hammersberg, IMS
Abstrakt:
Följande rapport redovisar resultatet av en livscykelanalys ur ett ”vagga till grind” perspektiv för en komponent av flygmotorn RM12 på uppdrag av GKN Aerospace AB. Studien är ett examensarbete vid Chalmers Tekniska Högskola inom programmet design och produktutveckling som motsvarar 15 HP. Vid genomförandet av livscykelanalysen har den process som satts upp i ISO-standarden 14040 efterföljts. Det första steget i standarden är definition av mål och omfattning där den funktionella enheten ”spole 1 & 2” har bestämts. Vidare har målet och syftet med arbetet beskrivits och de systemgränser som studien bör hålla sig inom. En del avgränsningar har gjorts på grund av tidsspannet för arbetet men även vid brist på tillräcklig data. Inventeringsanalysen är det nästkommande steget där nödvändig in- och output samlas in för de olika processerna. Denna data har sedan använts i miljöpåverkansbedömningen som är det tredje steget. Vid genomförandet användes programvaran Gabi som tagits fram för att utföra beräkningar av livscykelanalyser. Resultatet tolkades sedan i det fjärde och sista steget. Det visade sig att materialframställningen stod för absolut högst miljöpåverkan sett ur GWP. Därefter kom flygtransporten av smidet mellan USA och Sverige. Tredje störst var konverteringen och värmebehandlingen som sker vid produktionen i USA. Då materialframställningen stod för högst påverkan togs tre direktiv fram, för att potentiellt kunna minska dessa värden. Vid närmare analys av GKN:s egen produktion stod argonförbrukningen vid plasmasputningen för överlägset störst påverkan. Resultatet visar även att klimatpåverkan inte alltid behöver korrelera med energiåtgång, då GKN hade större elförbrukning än deras leverantörer, men ändå hade lägre GWP. Detta visar på vikten av vilken energikälla som används.
Nyckelord: Livscykelanalys, Hållbarhet, RM12, LCA, GKN, Hotspots
Abstract:
The following report presents the results of a life cycle assessment from a “cradle to gate” perspective for a component of the RM12 aircraft engine commissioned by GKN aerospace AB. The study is a thesis project at Chalmers University of Technology within the design and product development program and corresponds to 15HP. The life cycle assessment has followed the process described in the ISO-standard 14040.
The first step in the standard is definition of goals and scope, where the functional unit “spole 1 & 2” has been defined. Then the goal and purpose of the work has been described and the boundaries of the system that the study should stay within. Some delimitations have been made due to the lack of time for the work but also due to insufficient data. The inventory analysis is the next step where necessary inputs and outputs are collected from the processes. This data has then been used in the environmental impact assessment, which is the third step. For this, the Gabi software was used, which was developed to calculate life cycle assessments. The result was then interpreted in the fourth and final stage.
This showed that material production accounted for the absolute highest environmental impact in terms of GWP. Second came the air transport of the forge between the USA and Sweden. Third largest was the conversion and heat treatment produced in the USA. Since the material production accounted for the highest impact, three directives where drawn up, in order to potentially reduce these numbers. In a closer analysis of GKN’s own production, the argon consumption during the plasma spraying had by far the biggest impact. The result also shows that climate impact not always have to correlate with energy consumption, as GKN had bigger electricity consumption than their suppliers, but still had lower GWP. This shows the importance of which energy source is used. The report is written in Swedish.