Föreläsning
Evenemanget har passerat

Docentföreläsning – Astrid Pieringer

High-frequency wheel/rail interaction  - consequences, modelling, and possibilities …

Översikt

Evenemanget har passerat
  • Datum:Startar 8 september 2023, 10:30Slutar 8 september 2023, 11:00
  • Plats:
    SB-S393
  • Språk:English
Astrid Pieringer

Välkommen att delta då Astrid Pieringer, teknisk akustik, håller sin docentföreläsning. Astrid kommer att presentera på temat "high-frequency wheel/rail interaction" och berätta mer om forskningsläget och metoder för att mildra effekterna, samt lovande framtida möjligheter inom akustisk övervakning.

Docent-, befordrans- och installationsföreläsningar är öppna för alla medarbetare och utgör tillfällen att få en populärvetenskaplig introduktion till ett forskningsområde. Föreläsningen tar cirka en halvtimme och sedan följer tid för frågor från deltagarna och avslutning med gemensam fika för att fira. Öppen föreläsning – anmälan behövs ej.

Abstract:

Railway wheel and rail only make contact in a small area about the size of a small coin. While this small contact area between hard steel surfaces is the reason for the low rolling resistance of railway wheels leading to the high energy efficiency of the railway system, the interaction of wheel and rail in this area is also the origin of several undesired phenomena. The small contact area results in high stresses and contact forces, entailing rolling contact fatigue and wear. These damage mechanisms cause surface irregularities that further increase contact forces and lead to the excitation of vibrations and noise. This lecture gives an introduction to high-frequency wheel/rail interaction responsible for wheel and rail vibration and radiated rolling, impact, and squeal noise. Some selected research results demonstrate how numerical modelling can be used to increase the understanding of the phenomena and to develop mitigation methods. While vibrations and noise are, per se, unwanted, they can also be used to extract information about irregularities and damages on the running surfaces of wheels and rails. This acoustic monitoring enabling condition-based maintenance is an upcoming field that will be the main focus of future research.  
About Astrid Pieringer:
Astrid Pieringer is a researcher at the Division of Applied Acoustics at the Department of Architecture and Civil Engineering at Chalmers University of Technology. Since 2006, she has been engaged in Chalmers' competence centre for railway mechanics, CHARMEC, focusing on railway noise and vibration. Her main research area is the modelling of wheel/rail interaction and wheel/rail noise.