Syntolkning: Dekorativ bild

Följ med klass 8 från Sannaskolan i Göteborg när de besökte Chalmers under Vetenskapsfestivalen. 

Foto: Yvonne Jonsson​​​

Robotar på skolschemat

​Vad är en robot egentligen? Vad kan man ha robotar till och hur kan man programmera dem så att de gör precis det man vill? Det var några av frågorna som göteborgsungdomar fick svar på när de besökte Chalmers under Vetenskapsfestivalens skolprogram.
​Närmare 130 elever i klass 7 till 9 fick chansen att lära sig mer om robotar när de besökte Chalmers och Institutionen för elektroteknik i början av maj. Rubriken på workshopen var ”Hands-on med robotar”. Efter en inledande teorigenomgång satte forskarna robotar i händerna på ungdomarna, som med stort engagemang gav sig in i konsten att programmera och styra dem.

Här är några bilder från besöket:
Klass åtta från Sannaskolan


Jonas Fredriksson, Martin Fabian och Knut Åkesson jobbar med att utbilda studenter och forska inom ämnena mekatronik och automation på Chalmers. Den här dagen var studenterna något yngre än vanligtvis: klass åtta från Sannaskolan i Göteborg.

– Man kan säga att en robot är en maskin som man kan programmera så att den utför en uppgift automatiskt, förklarade docent Jonas Fredriksson. För att klara sin uppgift behöver roboten muskler, hjärna och ögon – och det har den i form av elmotorer, dator och sensorer.

Det finns uppgifter som är enformiga, påfrestande eller farliga för människor, där roboten kan göra ett bättre och mer uthålligt jobb. Nackdelen med dagens robotar är att de är dyra och använder en hel del energi. En människoliknande robot med armar och ben gör i dagsläget av med uppemot 100 gånger mer energi än en människa som utför samma uppgift.

– Om några år, när ni har gått ut gymnasiet, är ni välkomna hit till Chalmers för att lära er mer och hjälpa oss att utveckla ännu smartare robotar i framtiden, sa Jonas Fredriksson. Kan vi klara utmaningen att få ner kostnaderna och energiförbrukningen – då kan vi revolutionera världen tack vare robottekniken.
Robot


















I forskarnas labbsal delade ungdomarna upp sig i grupper och fick prova på att själva göra en enkel programmering av så kallade BOE-bots (Board of Education robots). Först skapade de koden i datorn och programmet laddades sedan över till roboten.







Därefter var det dags att testa roboten i verkligheten. Det gällde att få roboten att köra rakt längs en linje på golvet till en bestämd punkt och stanna där, eller så nära som möjligt.
 











Det krävdes många försök och små justeringar i koden däremellan för att få hjulen att gå rakt och roboten att stanna vid målet.





Dekorativ bild




Eleverna gick in för sin uppgift. Tävlingsinstinkten och uthålligheten var det inget fel på och de två timmarna på Chalmers gick fort. Vem vet, kanske kommer några av dem tillbaka och antar utmaningen att vara med och utveckla framtidens smarta robotar.

Text: Yvonne Jonsson
Foto: Yvonne Jonsson


Vill du lära dig mer om robotar – varför inte söka någon av de här utbildningarna på Chalmers?
Mekatronik, högskoleingenjör
Automation och mekatronik, civilingenjör
Systems, Control and Mechatronics, masterprogram

Publicerad: to 14 nov 2019.