Kursplan fastställd 2018-02-06 av programansvarig (eller motsvarande).
Kursöversikt
- Engelskt namnNatural science and technology education 2
- KurskodCIU256
- Omfattning7,5 Högskolepoäng
- ÄgareMPLOL
- UtbildningsnivåAvancerad nivå
- HuvudområdeTeknik och lärande
- TemaMTS 7,5 hp
- InstitutionVETENSKAPENS KOMMUNIKATION OCH LÄRANDE
- BetygsskalaTH - Fem, Fyra, Tre, Underkänd
Kurstillfälle 1
- Undervisningsspråk Svenska
- Anmälningskod 40122
- Sökbar för utbytesstudenterNej
Poängfördelning
Modul | LP1 | LP2 | LP3 | LP4 | Sommar | Ej LP | Tentamensdatum |
---|---|---|---|---|---|---|---|
0117 Inlämningsuppgift 7,5 hp Betygsskala: TH | 7,5 hp |
I program
- KPLOL - LÄRANDE OCH LEDARSKAP, KOMPLETTERANDE PEDAGOGISK UTBILDNING, Årskurs 2 (obligatorisk)
- MPLOL - LÄRANDE OCH LEDARSKAP, MASTERPROGRAM, Årskurs 2 (obligatorisk)
Examinator
- Jens Kabo
- Universitetslektor, Ingenjörsutbildningsvetenskap, Vetenskapens kommunikation och lärande
Behörighet
Information saknasKursspecifika förkunskaper
Kursen Naturvetenskapligt och tekniskt lärande 1, CIU216Syfte
Syftet med denna kurs är att studenterna skall kunna använda olika humanvetenskapliga perspektiv för att förstå sitt naturvetenskapliga eller tekniska ämnes syfte, karaktär och roll i samhälle och kultur samt utifrån detta göra kopplingar till den egna undervisningspraktiken och etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete.Lärandemål (efter fullgjord kurs ska studenten kunna)
- använda olika humanvetenskapliga perspektiv för att reflektera kring sitt ämnes syfte och karaktär
- använda olika humanvetenskapliga perspektiv för att positionera sitt ämne i relation till samhälle och kultur
- använda olika humanvetenskapliga perspektiv för att fördjupa sin ämnesförståelse och berika sin undervisningspraktik för att därigenom göra undervisningsämnet mer relevant och tillgängligt för gymnasieelever
- använda olika humanvetenskapliga perspektiv för att diskutera etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
- använda historiska och andra relevanta humanvetenskapliga perspektiv för att diskutera och problematisera teknikens eller naturvetenskapens möjligheter och begränsningar samt människors ansvar för hur den används