Syntolkning: Laetitia Dablanc och Tom Norbech

Eldriven godstransport växer trots stark konkurrens

​Från elflygplan till stadsplanering  – Chalmers initiativseminarium om elektromobilitet den 13 september spände över ett stort område. Vi ställde några frågor till talarna Laetitia Dablanc och Tom Nørbech om framväxten av eldriven godstransport i Frankrike och Norge.
​Norge är känt för sin stora andel elbilar och har också tagit ledningen inom eldrivna färjor. År 2022 förväntas landet att ha mellan 70 och 80 hybrid- eller batterielektriska färjor, enligt Tom Nørbech vid norska Statens Vegvesen. 

Men utvecklingen för eldrivna fraktfordon ser inte lika ljus ut. Marknadsandelen är enbart två procent, medan motsvarande siffra för eldrivna personbilar är 25 procent. Hur kommer det sig?

Långsam men stadig ökning

– En anledning är att endast de minsta transportfordonen hittills satts i massproduktion, så jämförelsen är inte helt rättvis, berättar Tom Nørbech.

Den framgångsrika elbilsförsäljningen i Norge kan till stor del förklaras med skattebefrielser för konventionella privata fordon. En sådan skulle ha liten inverkan på kommersiella fordon eftersom skatterna redan är låga, enligt Tom Nørbech. Antalet eldrivna fraktfordon i Norge växer trots allt ändå, men i en långsammare takt än personbilar.
 
– De minsta fraktfordonen har ökat från 4,5 procent av försäljningen i sitt fordonssegment 2013 till 10,5 procent år 2017, säger Tom Nørbech.
 

En extremt konkurrensutsatt marknad

– Fraktoperatörerna har varit ovilliga att gå över till el, kommenterar Laetitia Dablanc, professor vid French Institute of Science and Technology for Transport, Development and Networks på franska Université Paris-Est, och gästprofessor vid Göteborgs universitet.
 
– Fraktföretagen är rädda för förändringarna de ställs inför, som att utbilda personal och implementera laddstationer, om de byter till el, säger hon. Laetitia Dablanc poängterar att stadsfraktindustrin är extremt konkurrensutsatt, med snäva marginaler och ofta kortsiktiga uppdrag.
 

Bättre batterier driver utvecklingen framåt

Syntolkning: Laetitia DablancPå seminariet presenterade Laetitia Dablanc en del av resultaten från en färsk studie där man tittat på utmaningarna för eldriven godstransport i stadsmiljö, med Frankrike som studieobjekt. Studien, som ska publiceras senare i år, gjordes av doktorand Pierre Camilleri.
 
– Våra scenarier visar att den realistiska marknadsandelen för eldriven godstransport i stadsmiljö är cirka tretton procent år 2032, med hänsyn till de viktigaste nuvarande restriktionerna för denna marknad i Frankrike, säger Laetitia Dablanc.
 
– Det är väldigt lite jämfört med de politiskt deklarerade målen för många städer, men samtidigt inte så illa med tanke på komplexiteten inom dagens fraktverksamhet.
 
Enligt Laetitia Dablanc kan vi förvänta oss en långsam men stadig ökning av eldriven godstransport generellt i Europa. Ökande batteriräckvidd i kombination med ett växande antal eldrivna transportbilar och statliga incitament som subventioner och skatte- eller trafikfördelar driver utvecklingen framåt i de flesta europeiska länder. Stora företag som UPS och DHL kräver också i allt större utsträckning mer miljövänlig verksamhet från sina leverantörer.

Text och bild: Emilia Lundgren och Ann-Christine Nordin
 
LÄS MER
Presentationer från initiativseminariet ”Electromobility – Back to the future”
 
Doktorand Pierre Camilleris resultat kommer att finnas tillgängliga efter 26 oktober 2018 från laetitia.dablanc@ifsttar.fr

Tidigare publikation: Camilleri, P., Dablanc, L. (2017) An assessment of present and future competitiveness of electric commercial vans, Journal of Earth Sciences and Geotechnical Engineering. Vol 7(1), p. 337-364.
 

Publicerad: on 19 sep 2018.