Publik, opening ceremony Göteborg Filmfestival
Forskare har under lång tid lyft klimatfrågan, nu gör också festivalen det. Jonas Holmberg tror att konsten och framför allt filmen kan spela en stor roll och ge många olika svar, infall och perspektiv på  klimatkrisen. Bild från invigningen av Göteborg Filmfestival 2018.​​ Foto: Tatyana Mircheva​. PS. Tävla och vinn festivalbiljetter. Länk i slutet av artikeln.​

Filmfestivalen greppar tag i klimathotet

​​– Klimat- och miljökrisen är inte bara en kris för samhället utan också en kris för fantasin. Både på ett individuellt och på ett samhälleligt plan är det svårt att tänka sig att vi kan leva på ett annat sätt, menar Jonas Holmberg, Göteborgs filmfestivals konstnärlige ledare. 
Den 25 januari startar 42:a Göteborg filmfestival. Då fylls stadens, inklusive Chalmers,  alla biografer, med 400 dokumentärer och spelfilmer från hela världen. 
Jonas Holmberg, Göteborg FilmfestivalSO Energi tittade in på festivalkontoret i Folkets hus på Järntorget och fick sig en pratstund med Jonas Holmberg om  årets festivaltema apokalypsen och klimatkrisen.
– Klimatförändringen är en av de största utmaningarna mänskligheten står inför och då vill vi lyfta den. Lyssnar vi på experterna så är det bråttom.  Agerar vi inte nu så kan civilisationen som vi känner den att gå under. Och det här är väldigt svårt att greppa, säger Jonas Holmberg.

Forskare har under lång tid lyft klimatfrågan och hoten mot mänskligheten. Vad kan festivalen bidra med här?
– Jag tror festivalens filmer ger många olika svar, infall och perspektiv på de här frågorna. Idag undrar många människor vad de kan göra för att förändra situationen. Handlar det om att sluta äta kött, sluta flyga eller att flytta ut i skogen? Det här är stort och överväldigande. Jag tror att det finns en stor längtan hos människor att bearbeta och fundera över detta. Här kan konsten och framför allt filmen spela en stor roll.

I år visar festivalen exempelvis klimatkomedin Woman at war av den isländska regissören och publikfavoriten Benedikt Erlingsson. Den handlar om den godhjärtade körledaren Halla som får nog av passiv klimatångest och hänger pilbågen över axeln för att starta krig mot aluminiumindustrin.
Sedan dokumentärer som Soyalism som ställer frågan om hur den växande fläskkonsumtionen i Kina bidrar till att förstöra Amazonas regnskogen.

– Vi visar också filmer som är mer visionära, filosofiska som Aniara, Harry Martinssons epos. Den skrev han i skugga av kärnvapenhotet, säger Jonas Holmberg.  
När regissörsduon Pella Kågerman och Hugo Lilja tar sig an det klassiska eposet finns AI med, och passagerarna har i den filmatiseringen blivit klimatflyktingar.

Den norska filmen Jordbävningen gestaltar undergången med Oslo som spelplan.  Festivalen bjuder också på filmer som Becoming animal. På ett djupare mer filosofiskt plan ställer den frågan hur vi nu hamnade här. Filmen är ett försök att överbrygga den mentala gränsen mellan människan och världen omkring henne.

Chalmers kårhus
Temat till trots så är festivalen en fest där hela Göteborg samlas och ser film. Ingenstans i Norden kan man se en sådan bredd av filmer. Det finns något för alla att upptäcka, alltifrån de stora Hollywoodfilmerna till dokumentärer. 

– Det är speciellt med en så stor festival i en sådan lite stad. De festivaler i Europa som är större än oss ligger i Berlin och London. Samtliga filmer, som inte är engelskspråkiga, är textade på engelska. 

Det är ett extra plus för stadens internationella studenter. Dessutom erbjuder festivalen studentrabatt dagtid. Jonas Holmberg tycker att biografer som Chalmers skapar den där tillfällighetskänslan som är så viktig för en festival. Att det händer saker i hela staden.

– Jag tog med mig filmregissören Terry Gilliam, som också är en av medlemmarna i humorgruppen Monty Python, till Chalmers biograf. Han blev imponerad. Kårhuset är så vackert när man närmar sig det i skymningen och ser de stora veporna i fönstret, jag älskar den bilden.

Festivalen bjuder inte bara på film, utan även på seminarier med forskare, filosofer och författare. 
– Ett av de hetaste namnen är Roy Scranton, författare och bland annat skribent på New York Times. Hans budskap är att det är kört. Han menar att mänskligheten, vår civilisation, kommer att åldras på samma sätt som en människa, så vi bör förbereda oss och börja bearbeta vårt utslocknande, avslutar Jonas Holmberg.

Av: Ann-Christine Nordin, 
Foto på Jonas Holmberg: Göteborg Filmfestival.
Foto: Chalmers kårhus: Jan-Olof-Yxell



Publicerad: fr 18 jan 2019.