Maria Wetterstrand Foto: Fredrik Hjerling
​Den 27 maj kommer Maria Wetterstrand till Chalmers för att berätta om utredningen på lunchseminariet Biobränsle, styrmedel, flygskam – Hur kan flyget minska sin klimatpåverkan?​ Foto: Fredrik Hjerling.​​​

Bra alternativ till flyget viktigare än flygskam

​​– Det kanske kan låta som att jag spelar ned betydelsen av utredningen, men jag vill ändå förvarna att vi inte kan tro att vi löser allting med biobränsle, säger Maria Wetterstrand, regeringens särskilde utredare för hållbara biobränslen inom flyget.
Den 27 maj kommer hon till Chalmers för att berätta om utredningen på lunchseminariet Biobränsle, styrmedel, flygskam – Hur kan flyget minska sin klimatpåverkan?
Vilka är dina insikter kring förnybara bränslen, kommer de i tid?
– I tid? Njä, flyget är ju alldeles för sent ute redan som det är nu. Med bara biobränslen så klarar inte flyget att uppfylla kravet på halverade utsläpp till 2030, som det ser ut i vår utredning, Biojet för flyget. Alltså, man borde börjat för länge sen, både med biobränslen och med andra insatser. 
 
Människor har alltid rest. I mitten av 50-talet startade de första charterresorna från Sverige, vilket möjliggjorde långresande för många fler. År 2017 flög totalt 1 043 miljoner passagerare från flygplatser inom EU. Det är sju procent fler än 2016 och nästan 40 procent fler jämfört med 2009. Idag ifrågasätts flygsektorns inverkan på klimatet.

Vilken tycker du är den största utmaningen för flyget?
– Att större delen av världens befolkning inte ens börjat använda flyg ännu. Om de också vill resa så som vi gjort och gör, hur tänkte flyget klara klimatutmaningen då? 

När det gäller styrmedel för att ställa om tror Maria Wetterstrand på flygskatt, helst internationellt och baserat på verkliga utsläpp, men annars nationellt och baserat på flygsträckan ifall internationellt inte är möjligt. Hon lyfter också inblandning av biodrivmedel och satsningar på alternativ till flyget.
När det gäller kostnaden får de som flyger betala i slutänden, oavsett var i kedjan kostnaden läggs in. 
– Det enda jag kan se som staten kan bekosta är satsningar på alternativ till flyg och möjligen viss teknikutveckling som är av strategisk betydelse.
 
Lunchseminariet lyfter också den svenska flygskammen, som har gått på export och diskuteras i medier världen över. 
Maria Wetterstrand tror att den kan spela en liten roll i omställningen. Särskilt om det leder till verkliga värderingsförändringar, inte bara att man skäms men ändå flyger. Utsläppen behöver minska och det gör de inte.
– Men ekonomiska styrmedel och lagstiftning är mycket effektivare. Jag tror egentligen också att bra alternativ till flyget är viktigare än flygskam. Det kan vara tåg, men även videokommunikationsutrustning av hög kvalitet och god tillgänglighet. 
 
Maria Wetterstrand avslutar och säger att hon hoppas att de som tar del av lunchseminariet får en nyanserad bild av läget.

Anmäl dig till seminariet​

Av: Ann-Christine Nordin

RELATERAT:
​Maria Wetterstrand – Wikipedia​

Publicerad: on 15 maj 2019. Ändrad: fr 17 maj 2019