Syftet med projektet är att ta fram möjliga
scenarier och definiera bullerkravsättning för transportfordon så att de
kan användas för distribution nattetid i tätbebyggda områden i Sverige.
Tekniska akustik utreder vilka krav på buller under kvälls- och
nattetid som kan ställas på transportfordonet ur ett samhällsperspektiv.
Metoden
är att skapa en datormodell som simulerar ljud inomhus i lägenheter
från ett enskilt fordon som passerar - en auraliseringsmodell. Modellen
kommer användas för att virtuellt studera olika fall, främst genom
lyssningsförsök för att utreda störning och återhämtningsmöjligheter hos
människor vid passage av enskilda transportfordon. Projektet kommer
även ta fram ett modifierat fordon som är tystare för validering av
slutsatser. Hela bullerkedjan från källorna på fordonet på gatan, genom
kvarteret och byggnaden, till en människa i en lägenhet beaktas.
Projektet innefattar därför fordonsakustik, samhällsbuller och
byggnadsakustik, samt människans respons och reaktion på ljud.
Undersökning av buller i lägenheter från lastbil i stadsmiljö
Projektet genomförs vid Avdelningen för teknisk akustik i forskargruppen Vibroakustik.
Nyckelord: trafikbuller, samhällsbuller, fordonsakustik, byggnadsakustik, auralisering, logistik
Chalmers styrkeområdenSamhällsbyggnad
Transport