En katts jaktlycka bestäms av dess förmåga att smyga upp på och överraska sitt byte. Denna förmåga bestäms i sin tur av krafterna som uppstår i kontakten mellan tassen och marken. Dessa krafter ligger nämligen till grund för ljudet som uppstår när tigern går. På ett liknande sätt så är en stor del av orsaken till trafikbuller, de kontaktkrafter som uppstår i interaktionen mellan däck och vägbana. Kontaktkrafterna i däck-vägbaneinteraktionen är också viktiga eftersom de bestämmer rullmotstånd som i sin tur är kopplat till bränsleförbrukning och väggreppet som är vitalt för säkerheten. Målet med detta projekt är att undersöka möjligheten att använda smarta material för att kontrollera krafterna i däck-vägbaneinteraktionen och därmed reducera trafikbuller, bränslekonsumtion samt förbättra däckets greppsegenskaper.
Genom att applicera smarta material på ett däck så uppstår möjligheten att påverka däck-vägbaneinteraktionen. Däck-vägbaneinteraktionen är ett svårstuderat fenomen eftersom det innehåller komplexa geometrier, material med starkt divergerande egenskaper samt kontaktkrafter som verkar både parallellt och vinkelrätt mot däckets rullriktning.
Projektet genomförs vid Avdelningen för teknisk akustik i forskargruppen Vibroakustik.
Nyckelord: Aktiv reglering av stötar och vibrationer. Däck-vägbanebuller, trafik- och samhällsbuller
Projektledare
Wolfgang Kropp
Projektdeltagare
Wolfgang Kropp
Lars Hansson
Kontaktperson
Lars Hansson
Vetenskapsrådet, Swedish research council, 2.2 miljoner kronor