Motorn på elbilar ger ifrån sig ett mycket annorlunda ljud jämfört med ljudet från traditionella förbränningsmotorer. Dessutom är de krafter som verkar mellan däck och vägbana under acceleration väsentligt högre för elbilar. Detta kräver en annan optimering av däck där det vid låga hastigheter är önskvärt att ha ett något bullrigare däck för att öka uppmärksamheten hos fotgängare. Samtidigt ska utformningen inte öka buller vid medelhöga och höga hastigheter där däck/vägbanebullret är högt och dominerande.
Projektet genomförs vid Avdelningen för teknisk akustik, forskargruppen Vibroakustik.
Detta projekt är relaterat till projekten Leisstra 3, delprojekt 1 och delprojekt 2.
Nyckelord: Elbil, däckdesign
Projektledare
Prof. Frank Gauterin (Karlsruhe Institute of Technology)
Projektdeltagare
Alice Hoffmann
Wolfgang Kropp
Kontakt
Wolfgang Kropp
Karlsruhe Institute of Technology (KIT)
Continental Reifen Deutschland GmbH
Müller BBM GmbH
Federal Highway Research Institute (BAST)