Projektet SPERoN 2020 - Design av tysta däck med lågt rullmotstånd ingår i det tyska forskningsprojektet LeiStra3 (Silent road traffic 3). I projektet används avancerade simuleringsmodeller för däck/vägbanebuller som har utvecklats på Chalmers under de senaste åren för att utveckla tystare däck med lägre rullmotstånd. Huvudmålet med projektet är att förstå hur däckets konstruktion påverkar buller och rullmotstånd. Forskningen vid Chalmers fokuserar på utveckling och användning av numeriska modeller för interaktionen mellan däck och vägbana. Mycket avancerade kontaktmodeller kombineras med en exakt och effektiv modell för däcket. Särskild uppmärksamhet ägnas åt att öka förståelsen för de fysiska processer som är kopplade till ljudutstrålning och energispridning från rullande däck. Detta ska bidra till utvecklingen av tystare däck som ger lägre bränsleförbrukning, vilket kommer att minska vägtrafiksektorns negativa effekter på miljön och på människors hälsa.
Projektet genomförs i samarbete med Technische Universität Hamburg-Harburg, Leibniz Universität Hannover och däcktillverkaren Continental. Projektet startades 2011 och ska avslutas i mars 2014.
Projektet genomförs vid Avdelningen för teknisk akustik, forskargruppen Vibroakustik, på Chalmers.
Mer information på Leisstras hemsida.
Detta projekt är relaterat till projekten Leisstra 3, delprojekt 1 och delprojekt 3.
Nyckelord: Däck, interaction mellan däck/vägbana, buller vid rullning, rullmotstånd, bränsleförbrukning, däck/vägbanebuller
Projektledare
Wolfgang Kropp
Projektdeltagare
Wolfgang Kropp
Carsten Hoever
Kontaktperson
Wolfgang Kropp
Technische Universität Hamburg-Harburg (Germany)
Leibniz Universität Hannover (Germany)
Continental Reifen Deutschland GmbH (Germany)
German Federal Ministry of Economics and Technology (BMWi)