Huvudbild (750px bred, 340px hög)
Huvudbildens bildtext
Huvudbildens upphovsman
Simuleringsbaserade och fälttest för utvärdering av flerdimensionella prestanda hos intelligenta anslutna fordon
Intelligent connected vehicles (ICV) based on advanced telematics and vehicular technologies have great potentials to innovate the current transport systems to be safer, smarter, and more sustainable. A vital question remains to be answered is how safe are ICVs? Even with the thousands of miles of testing by Tesla and Waymo, challenges still exist that require more systematic solutions to quantify the performances of ICVs in various and risky scenarios, as well as to develop solutions from the perspectives of ICVs and road environments. The best way to do performance evaluations is through field tests. Nonetheless, not only the field test sites for ICVs are scarce, but also conducting field tests is time and resource consuming, and may not always capture the interesting use cases and some highly risky scenarios. One of the potential solutions is an appropriate combination of advanced simulation and field tests customized for the repeated and iterative study of various cases and verification of algorithms for ICVs. However, such a platform and empirical tests for evaluating performances of ICVs in mixed road environments are lacking.
This project addresses this knowledge deficit and conducts a joint simulation and field study. The first step is to conduct simulation studies leveraging the advanced simulation platforms for testing the performance of ICVs in various use cases and risky scenarios. By iterations over simulations of numerous use cases, the perception and control algorithms of ICVs can be updated and improved. Afterward, field tests will be conducted based on the specification for realistic testing in closed and open testing roads located in the test sites in Sweden and Shanghai of China. The field tests cover complicated traffic environments and all types of transport infrastructure including freeways crossings, arterials, collectors, and ring roads. The research contents develop emerging simulation methods and conduct empirical field tests regarding the performances of ICVs in mixed road environments and various use cases. These are prerequisites for improving the algorithms of ICVs and customized road environments to mitigate the risks of ICVs in the future.
This project is jointly funded by the Swedish Innovation Agency - Vinnova and the Chinese Ministry of Science and Technology. The project will last for three years from Sep 2020 to Aug 2023. The leader for Chalmers team is Dr. Kun Gao. Relevant partners include RISE Viktoria, Tongji University, WSP AB, and FellowBot. The total budget for this project is approximately 1.5 million SEK including public funding and matchup funding from both countries. This project belongs to international major research collaboration between Sweden and China on research, development and innovation in the areas of life science, traffic safety and applied ICT.
Samarbetande organisationer
- WSP Sverige (Privat, Sweden)
- Alkit Communications AB (Privat, Sweden)
- RISE Research Institutes of Sweden (Forskningsinstitut, Sweden)
- Tongji University (Akademisk, China)
- FellowBot AB (Privat, Sweden)
Startdatum
2020-09-01
Slutdatum
2023-08-31
-
Forskarassistent, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, Geologi och geoteknik, Väg och trafik
Kun Gao är en forskare vid avdelningen för geologi och geoteknik, forskargruppen Väg och trafik. Han forskar inom intelligent trafikövervakning för olyckshantering, testning och utvärdering av...
-
Professor/Forskargruppsledare, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, Geologi och geoteknik, Väg och trafik
Xiaobo Qu är professor och forskargruppsledare för Väg och trafik på avdelningen för geologi och geoteknik, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, Chalmers. Under hela sin akademiska karriär har han...
-
Forskare vid Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, Geologi och geoteknik, Väg och trafik
Jiaming Wu är forskare vid Institutionen för arkitektur och samhällsbyggnad, Chalmers. Hans forskningsintressen inkluderar samarbetsstyrning av automatiserade fordon, signaliserad korsningskontroll...
-
Doktorand, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, Geologi och geoteknik, Väg och trafik
Ziling Zeng är en doktorand i forskargruppen Urban Mobility Systems vid institutionen för arkitektur och civilingenjör. Hon fokuserar sin forskning på att optimera trafikledning på både makroskopisk...
-
Doktorand, Arkitektur och samhällsbyggnadsteknik, Geologi och geoteknik, Väg och trafik
Jie Zhu är doktorand vid avdelningen för geologi och geoteknik. Se information på engelska sidan.
Finansieras av
- VINNOVA (Offentlig, Sweden)
Denna sidan finns endast på svenska