Projektets syfte är att utveckla och introducera en digital produktutprovningsplattform för skor som involverar ett nätverk återförsäljare och som revolutionerar den befintliga affärsmodellen för fysisk handel. Projektets två deluppgifter är: (1) att utveckla och testa en prototyp av databas för sko-till-fot-matchning för flera återförsäljare (både med avseende på teknik och affärsmodell), och (2) använda vetenskapliga metoder för att utvärdera effekter av testet i en hel försörjningskedja och utveckla affärsmodellen. Den digitala utprovningslösningen kombinerar en omfattande databas och en matchningsalgoritm som möjliggör direkt matchning av unika kundfötter och skor. En prototyp av mobil-app tas fram och möjliggör kommunikation mellan konsument, återförsäljare och producent. Den långsiktiga visionen är att varje tillverkad sko ska hitta en fot som passar i den. Denna modell för tillverkning, försörjning och försäljning av skor förväntas bidra till ökad lönsamhet för återförsäljare, nöjdare konsumenter, effektivare varuförsörjning och minskade överlager, returer och inkurans.
Samarbetande organisationer
- Northern LEAD (Centrumbildning, Sweden)
- Broken Bird Bootmakers AB (Privat, Sweden)
- corpus.e AG (Privat, Germany)
Startdatum
2018-11-27
Slutdatum
Projektet är avslutat: 2020-11-27