Godstransporter utgör en stor del av trafiken dagtid i städer. Effektiviteten är låg på grund av trängsel. En internationellt testad förbättring är godsleverans vid lågtrafik: kväll, natt och morgon, ”Off-peak”. Transporterna blir effektivare och ger lönsamhet då man slipper trängseln, samt att gaturummet används bättre. Fältförsök pågår med off-peak leveranser i ett begränsat test i city i Stockholm och det finns även andra nattleveranser i närförort.
Forskningsprojektet syftar till:
1) skapa ny kunskap genom att studera effekter och resultat av pågående försök samt testa nya lösningar
2) kartlägga off-peak i Sverige/EU
3) skapa förslag regelverk, sprida kunskap och arbeta för en mer omfattande implementering.
Projektet stärker nationell samverkansforskning inom området samt stimulerar fordonsindustri, myndigheter och logistikföretag.
Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholm stad, Svebol Logistics AB, Lidl Sverige KB, Scania CV AB, AB Volvo.