Huvudbild (750px bred, 340px hög)
Huvudbildens bildtext
Huvudbildens upphovsman
Livscykelanalys av storskalig litium-jonbatteriproduktion och återvinning
Livscykelanalyser (LCA:er) har pekat ut tillverkningen av litium-jonbatterier som en betydande källa till koldioxidutsläpp från elfordon. Resultaten varierar dock stort mellan studier och en viktig förklaring är att data från batteriproduktion i industriell skala är svår att erhålla. För- och nackdelar med avfallshantering och materialåtervinning i slutet av batteriernas livscykel varierar också.
Dessutom har brist på metodmässig stringens i modelleringen lett till både under- och överskattningar av fördelarna med återvinning. I nuläget dominerar två datakällor vid LCAmodellering av batterier, ”GREET-modellen” och databasen Ecoinvent, som båda har brister. Det finns dessutom kunskapsluckor kring effekterna av den snabba pågående utvecklingen i alla delar av batteriets livscykel. Därmed finns behov av djupgående studier av storskalig batteriproduktion och metodiskt stringenta LCA-studier som baseras på nytt primärdata, för att utvärdera fordonsbatteriernas miljöpåverkan.
Detta doktorandprojekt är en fortsättning på ett tidigare SEC-projekt. Projektet är indelat i tre arbetspaket:
(1) kartläggning och analys av batteriproduktion
(2) avfalls-hantering och materialåtervinning
(3) en syntesdel
De industriella deltagarna är kärnan i målgruppen för resultaten. Den totala projektbudgeten är 6,59 MSEK varav 54% utgörs av naturainsatser.
Samarbetande organisationer
- China-Euro Vehicle Technology (CEVT) AB (Privat, Sweden)
- Stena Recycling AB (Privat, Sweden)
- Scania CV AB (Privat, Sweden)
- Volvo Group (Privat, Sweden)
- Northvolt AB (Privat, Sweden)
- Swedish Electromobility Centre (Centrumbildning, Sweden)
- Volvo Cars (Privat, Sweden)
Startdatum
2020-07-01
Slutdatum
2023-06-30
Finansieras av
- Swedish Electromobility Centre (Centrumbildning, Sweden)
Denna sidan finns endast på svenska