Kvalitet vid upphandling av äldreomsorg

Upphandling av äldreomsorg i Sverige är starkt präglat av en statisk syn på kvalitet. Förfrågningsunderlagen i upphandlingar innehåller ofta flera hundra detaljerade ska-krav som är svåra att följa upp och inte utgör ett tillräckligt underlag för förbättringar under avtalsperioden. SIQ utvecklade 2014-2015 på uppdrag av Svenskt Näringsliv en dynamisk kvalitetsmodell för äldreomsorg. Kvalitetsmodellen kan användas i upphandlingen och i utvecklat partnerskap mellan kommun och vårdföretag för att följa upp och förbättra kvaliteten under hela avtalsperioden. 

Forskningsprojektet kommer att bestå av tre faser: (1) Utbildning i kvalitetsmodellen och dess metodik; (2) Upphandling; och (3) Utveckling av partnerskap. Projektet kommer att pågå under tre år (2017-2019). Tre kommuner och ett vårdföretag medverkar: Västerås Stad, Örebro kommun, Linköpings kommun och Attendo.

Samarbetande organisationer

  • Karlstads universitet (Akademisk, Sweden)
Startdatum 2017-04-01
Slutdatum Projektet är avslutat: 2019-12-31

Publicerad: fr 22 feb 2019.