Informationsteknik

300 hp (civilingenjör)

Framtidens mjukvara behöver dig

 
Med en civilingenjörsexamen i informationsteknik arbetar du med att utveckla framtidens mjukvarusystem. Och vet du vad? Många branscher väntar på precis en sådan som dig. Inom alla sektorer i samhället behövs nämligen tekniska problemlösare med en känsla för slutanvändarnas behov. Utbildningen ger dig många spännande vägval och möjligheten att i slutänden att arbeta med något du brinner för. Kanske är du nästa spelutvecklare, interaktionsdesigner eller systemarkitekt. Vad väntar du på? Du behövs.




Utbildningens innehåll

De första tre åren studerar du främst mjukvaruutveckling och matematik, vilket är grunden i din ingenjörsexamen. Parallellt får du kunskaper om kommunikation med såväl uppdragsgivare som slutanvändare och utvecklar din förmåga att arbeta i projektform. För att främja ett hållbart samhälle är det viktigt att människor med olika kompetenser arbetar tillsammans. I årskurs 3 utför du därför ett kandidatarbete tillsammans med studenter från andra program. Arbetet genomförs i projektform, vilket är både en personlig utmaning och en strålande möjlighet att öva dina färdigheter att arbeta i olika roller i en grupp. De sista två åren spetsar du din utbildning genom att specialisera dig med något av informationstekniks masterprogram.
 


Arbetsområden

En IT-ingenjör får räkna med att ständigt vara nyfiken och lära sig nya saker då teknikutvecklingen aldrig tar paus. Som kreativ nytänkare kan du bland annat arbeta som systemarkitekt, spelutvecklare, interaktionsdesigner, projektledare eller forskare. Arbetsgivarna är allt från välkända IT-företag till mindre start-ups. Det finns goda förutsättningar att de egna idéerna blomstrar under utbildningen, vilket lägger en god grund till eget företagande.
 

 

Valbara masterprogram (årskurs 4 och 5)

Complex Adaptive Systems
Computer Science - Algorithms, Language and Logic
Computer Systems and Networks
Engineering Mathematics and Computational Science
Entrepreneurship and Business Design 
Industrial Ecology
Interaction Design and Technologies 
Lärande och ledarskap
Management and Economics of Innovation
Software Engineering


​Fråga en student 

Namn Axel Bergrahm
Ålder
 24
Läser
 Informationsteknik
Kommer från 
Göteborg





Hej!
Jag heter Axel, men jag är nog mer känd som 'mouseman' på Chalmers. Mina kompisar skulle beskriva mig som varm och rolig att umgås med, fastän jag har själv inte lyckats lägga fingret på varför dom tycker det?!

Aldrig hade jag programmerat innan jag påbörjade min resa till att bli en civilingenjör inom IT och jag måste erkänna att det har varit svårt att jämföra sig med klasskamraterna som haft flera års erfarenhet. Anledningen till att jag valde just IT kanske var lite av en impuls, men med ett underliggande teknikintresse så är jag supernöjd med mitt val.

Personligen skulle jag beskriva mig som en vinnarskalle, jag har tävlat i olika sammanhang större delen av mitt liv. Idag är jag landslagsman i friidrott, mer specifikt sprint, och har på grund av min enorma tävlingsvana lätt för mig att hantera stress. Trots denna förmåga så har det inte alltid varit den rakaste vägen att kombinera en elitsatsning och skolan. Chalmers har dock varit enormt bra mot mig i form av anpassad studietakt, val av kurser och sett efter de saker jag behövt hjälp med.

Slutligen, att studera på Chalmers innebär att du hamnar i en fantastisk miljö, där du kommer träffa människor som inspirerar och får dig att kännas som hemma. Mina år är inte slut här än men jag börjar redan nu misstänka att det är dessa år jag kommer värdera högst i mitt liv.

Har ni några frågor kring livet på Chalmers så får ni gärna skicka ett mail så ska jag försöka räta ut de frågetecken ni har!


Publicerad: to 06 feb 2014. Ändrad: ti 08 nov 2016