Chalmers Solar Team Car
Solljusdriven. Här är solcellsbilen som studenterna i ​​Chalmers Solar team ska köra från Darwin till Adelaide​ i Australien nästa år. Foto: Chalmers Solar Team.
​​​​​

Tvärsöver kontinenten på bara solkraft

​​Tidigt i våras gick ett tjugotal chalmersstudenter samman och skapade Chalmers Solar Team. Målet är att konstruera och bygga en solcellsdriven bil för att delta i världens största solbilstävling Bridgestone World Solar Challenge 2019 i Australien. Nu är de ett av sex projekt som får Göteborg Energis hållbarhetsstipendium Tänk:Om.
– Projektet är helt ideellt. Vi får inga högskolepoäng, men stöd av Institutionen för industri- och materialvetenskap för formella saker.  Så vi är väldigt glada för hållbarhetsstipendiet. Tävlingen går ut på att köra den egenhändigt byggda solbil från Darwin till Adelaide, från nordkust till sydkust, med bara hjälp av solenenergi. Det är en sträcka som mäter ca 3020 km, berättar Olle Andersson, student på Maskinteknik och projektledare för Chalmers Solar Team. 

De tävlande teamen har sju dagar på sig att ta sig från Darwin till Adelaide.  Självklart kan det gå mycket snabbare. Samtliga kör mellan klockan åtta på morgonen till fem på eftermiddagen. När solen går ner sover studenterna vid sidan av vägen. 

Det finns tre olika klasser – Challenger, Cruiser och Adventure. 
– I klassen Challenger, som vi siktar på, är det den solbil som passerar mållinjen först som vinner. Här konstruerar du en solbil för enbart  en person, säger Olle Andersson.
I nästa klass, Cruiser, handlar det inte om att köra sträckan så snabbt som möjligt utan så energieffektivt som möjligt. 

– Den här solbilen är byggd för en förare och minst en passagerare. Från och med tävlingen nästa år får du ladda solbilen från elnätet, men mot poängavdrag. I klassen Adventure så deltar du enbart för äventyret och kan använda en gammal solbil som har deltagit tidigare år, säger Olle Andersson

Bridgestone World Solar Challenge hölls första gången 1987. Sedan dess har arrangörerna skruvat på reglerna till varje upplaga av tävlingen, allt för att pusha utvecklingen av solbilarna och dess teknik framåt. De team som tävlar kommer från universitet runt om i världen.

– Tävlingen ger studenter från hela världen en unik möjlighet att träffas, och utbyta erfarenheter. Den enda kvalifikationen för medverkan är anmälan, men för att starta behöver alla solbilar gå igenom både en dynamisk och statisk besiktning. Allt för att kontrollera att solbilarna följer de hårda reglerna som gäller för tävlingen, säger Olle Andersson.

Juryns motivering till hållbarhetsstipendiet:
Chalmers Solar Teams målsättning är att med solcellsbilen delta i världens största solbilstävling i Australien. Människans möjlighet att förflytta sig utan påverkan på klimatet är en stor utmaning, därför tilldelas stipendiet för att inspirera till hållbar teknikutveckling inom fordonsbranschen.

Text: Ann-Christine Nordin, Foto: Chalmers Solar Team

Här är samtliga projekt som får Göteborg Energis hållbarhetsstipendium 2018:

Atium AB: Utvecklar en mer effektiv och hållbar teknik för att rena vatten från giftiga tungmetaller, t ex kvicksilver och bly.

Spira Energy AB: Tillhandahåller ett system för storskalig och effektiv energilagring med hjälp av en helt ny, patenterad teknik för att komprimera luft.

Svalna AB: Ett webbverktyg som ger användaren en ökad förståelse på sitt klimatavtryck innan man gör sitt val. Tydliggöra kopplingen mellan plånbok och planet och kan bidra till ändrat konsumtionsbeteende och minskat klimatavtryck.

Chalmers Solar Team: Ska designa och bygga en solcellsbil som tar sig 300 mil med endast solen som energikälla. Bilen ska delta i världens största solbilstävling, Bridgestone World Solar Challenge 2019, i Australien.

Vacation domination: Återanvända armékläder från hela världen för att skapa nya plagg. Återanvänder även skateboards och gör t ex smycken och möbler av dem.

Ängås Trädgård: Ska utveckla en mötesplats för barn och ungdomar från utsatta områden för att de ska lära sig mer om hållbart odlande och vägen från grodd till bord.

RELATERAT:

Publicerad: ti 27 nov 2018. Ändrad: to 13 dec 2018