Vad gör en ingenjör?

IGEday, eller Introduce a Girl to Engineering day är ett initiativ från kvinnliga ingenjörer och ingenjörsstudenter för att öka förståelsen bland unga tjejer vad ingenjörsyrket handlar om. Syftet är skapa möjligheter för deltagarna att bygga upp en egen bild av vad en ingenjör gör, låta dem träffa och interagera med ingenjörer, och förhoppningsvis förse dem med idéer och förebilder för en framtida karriär inom teknik

Företag, organisationer och högskolor runt om i Sverige uppmuntras att öppna sina dörrar och dela med sig av spännande aktiviteter och en inblick i hur det är att jobba som ingenjör. 

I år tog Chalmers tog emot ett 40 tal nyfikna och taggade ungdomar i 12 - 17 års åldern. Nedan kan du läsa om deras  Chalmersdag!

Bioteknik och Elektroteknik ​
Att det finns ett stort intresse för biologi och elektroteknik märktes tydligt då institutionerna för Biologi och Bioteknik (BIO) och Elektroteknik välkomnade till IGE Day 2019. Till aktiviteten kom tio tjejer som inte bara visade upp ett stort engagemang och en stor vilja att lära mer utan också redan mycket goda grundkunskaper inom områdena.

Värd för dagens första del var Yvonne Nygård, forskarassistent på BIO:s avdelning för Industriell biologi. Yvonne startade med en kort genomgång av dagens innehåll och av det grundläggande inom biologin som avdelningens arbete utgår från, en genomgång som aktivt följdes och till och med något ifrågasattes: ”Men om man bränner bioetanol så bildas ju också koldioxid – varför är det bättre?”

Därefter följde förmiddagens mer praktiskt inriktade del, då våra besökare fick jobba i ett biotekniskt laboratorium ihop med en grupp kandidatarbetare. På menyn stod bland annat att titta på bakterier och jäster under mikroskop, att ladda DNA i en elektroforesgel och titta på gelen under UV, samt att lära sig om hur man kan producera kemikalier från biomassa med hjälp av mikroorganismer. Att besöket var mycket uppskattat var tydligt, genom många och intresserade frågor men också genom kommentarer som inte kunde misstolkas: ”Får ni faktiskt lön för det här eller gör ni det bara för att det är roligt?”

Efter en halvdag i biologins tecken var det dags att dra vidare på upptäckarturnén till andra sidan campus. På institutionen för elektroteknik finns forskare som jobbar med tekniska applikationer inom medicin. Eftermiddagens vetenskapliga frågeställning var vad är egentligen mikrovågor och hur kan de användas för att förbättra vården? I ett av labben visar forskaren Hana Dobsicek Trefna en halskrage med inbyggda antenner, vilken använder mikrovågor för att kunna värma upp en cancertumör. Det är något man har kommit på ökar effekten av den medicinska behandlingen av tumören. Tjejerna fick testa antennerna på sig själva, och se vad som verkar påverka eller blockera signalerna från antennen.
I det här labbet behöver ni inte vara så försiktiga, ni får pilla på allt här inne, sa Hana Dobsicek Trefna till ungdomarnas förvåning och förtjusning.

Mekanik och Maritima vetenskaper
Till institutionen för mekanik och maritima vetenskaper kom tio vetgiriga ungdomar som var spända inför dagen som inleddes med en kort föreläsning om hållbara transporter och alternativa bränslen. Frågorna duggade tätt och miljöengagemanget bland ungdomarna gick inte att ta miste på.  

Efter det korta introt fick de apropå alternativa bränslen delta i en lagtävling som gick ut på att bygga en avfyrningsramp för en leksaksbil. Rampen bestod av glasspinnar och gummiband där gummibandets elasticitet stod för bränslet. Det lag som kunde skjuta iväg bilen längst med avfyrningsrampen stod som vinnare av en påse bilar. 

När tävlingen var avklarad fick de plocka isär en dieselmotor och en bensinmotor, lära sig motorns olika delar och skillnaden mellan en dieselmotor och en bensinmotor. Därefter var det dags för experiment i förbränningsmotorlaboratoriet där de fick provköra motorer och mata in olika parametrar i diverse system för att se hur det påverkade bränsleförbrukning och verkningsgrad. Deltagarna var nöjda med dagen som de beskrev som rolig och intressant.

– ​  Det var kul att få en idé om vad det kan innebära att arbeta med fordon. När jag tänkte på fordon innan jag kom hit, tänkte jag på sådant de gör på fordonsprogrammet på mitt gymnasium. Här fick man en mycket bredare bild. Det kan vara så mycket mer än att mecka med bilar, även om det var kul att plocka isär en motor, det har jag aldrig gjort förut säger Alma Gunnarsson som läser teknikprogrammet på Kattegattgymnasiet i Halmstad.

–   Det var väldigt bra att få inspiration kring vad det kan innebära att arbeta på Chalmers. Det verkar vara spännande att vara ingenjör och få komma på egna lösningar på olika problem, säger Linnea Folkow som går i årskurs åtta på Sörgårdsskolan i Mölndal.


Anna Wallin, Agneta Olsson och Christian Boström
​​

Publicerad: to 04 apr 2019. Ändrad: må 08 apr 2019