Elever testar programmering i DigiLab

För tredje året i rad kunde Chalmers bjuda in mellanstadieelever till en workshop i programmering, under vetenskapsfestiveln. Platserna fylldes på mycket kort tid vilket vittnar om det stora intresset och behovet att få testa ​på programmering. 

Under tre dagar besökte  ca 140 mellanstadieelever för att bygga, programmera enkla elektroniska prototyper och träffa studenter. Uppdragen var utmanande och klurigt, men för de unga problemlösarna verkade inte det vara något hinder.

Materialet till de olika uppdragen har tagits fram av Chalmersstudenter under vägledning av projektledare Steve 
Cook.  Sammanlagt fanns det 6 prototyper som  utgjorde workshopens stationer.  I mycket korta drag bestod stationerna av följande:

 
  • ​Barnen placerar vindsnurror och solceller i en modellstad för att få belysningen i staden att fungera. Barnen ansvarar för att mäta och säkerställa en god energiproduktion. 
  • Ett automatiskt självförsörjande växthus där eleverna får programmera vatten och sol för blommorna. I programmeringsgränssnittet på datorn ser man hur blommorna mår. 
  • En robothand i form av en handske kopplad med elektronik styrs för att utföra en operation på distans. Kan eleverna utföra en lyckad operation och poppa ballongerna?
  • En robotproduktionslinje som kan sortera godis utifrån färg. Barnen bygger och styr en robotarm för att lasta godis på rullband där de sorteras.
  • Barnen bygger en självkörande buss. Om det uppstår hinder som bilen inte klarar får eleverna fjärrstyra bilen med hjälp av tekniken.
  • Automatisk broöppning, barnen får bygga ihop elektroniken som gör att bron öppnas automatiskt när ett fordon närmar sig.

Samtliga lärare och elever var mycket nöjda med besöket och uppmanade Chalmers till fler liknande aktiviteter och inte bara under vetenskapsfestivelen utan året runt.

- DigiLab är utformat på ett sätt som väcker intresse men även utmanar då svårighetsgraden är ganska hög. Dessutom är elektroniken inte dold bakom en snygg förpackning, vilket är positivt. Man ser att det är prototyper och man inser att man kan enkelt sätta ihop elektroniken själv. Det blir en AHA upplevelse för många, menar en lärare från Ebba Pettersson som besöker DigiLab för tredje året i rad.


Ett stort tack till våra studenter: Malin Citess, Arvid Rydberg, Sepehr Behzadi, Matilda Sonnergaard, Jonas Nord, Johanna Gudmandsen, Adham Abu, Erik Andersson, Ashwin  Kumaar Murali Dharan, Dino Pasalic , Linnea Arvidsson , Nahid Moheq samt till projektledare Steve Cook.​

Publicerad: on 17 apr 2019. Ändrad: to 18 apr 2019