Lisa Pålsson
Lisa Pålsson visar hur man programmerar lampor i sin nya roll som tekniklärare på en gymnasieskola i Göteborg.​​​​​

Bytte bana via Chalmers: ”Nu är jag en förebild”

​Efter att ha arbetat som civilingenjör i tre år började Lisa Pålsson fundera på att byta bransch. Den kompletterande pedagogiska utbildningen Lärande och ledarskap på Chalmers gav henne flera jobberbjudanden innan hon ens var färdigexaminerad. 

Som nybliven geotekniker fick Lisa Pålsson från Göteborg jobba både självständigt och i grupp. Hon hade ett eget kontor, trevliga kollegor och möjlighet att styra sina egna arbetstider, ändå var det någonting som skavde.

​– Arbetsuppgifterna passade inte mig och jag ville göra någonting som gav mig mer. Tanken på att fortsätta jobba med något jag inte var nöjd med i tio år till lockade inte. Jag insåg också att det inte var arbetsplatsen som det var fel på, utan hela arbetsbeskrivningen, säger hon.

Det var en tung insikt efter fem års studier och lika många års studielån. Tanken på ett karriärbyte började så sakta gro, men fick blomma ut först några år senare på en vandringsresa till Kanada som gav tid till självreflektion. 

– Det som jag gillade med mitt jobb var att hjälpa andra och det ville jag kombinera med mitt intresse för matematik och teknik. Jag såg att det fanns olika snabbspår man kunde läsa för att bli lärare, men vågade ändå inte ta steget fullt. Jag visste ju inte ens om jag var bra på att lära ut eller om jag tyckte om att arbeta med ungdomar.

Började som volontär

När hon återvände från resan började hon arbeta som volontär på den ideella föreningen Mattecentrum där hon hjälpte ungdomar med matematikläxan en gång i veckan. Om det skulle gå vägen där lovade hon sig själv att söka vidare till ett snabbspår. 

– Den där känslan när man hade hjälpt en elev för första gången var så häftig. Det var ett riktigt lyckorus. Efter det var beslutet ganska självklart, även om det förstås var ett stort steg att gå från att ha ett fast och välbetalt jobb till att börja plugga igen. 

När hon studerade till civilingenjör gick hon den valbara kursen i lärande och ledarskap på Chalmers, redan då kan hon minnas att det tändes en gnista.

– Det var en av de bästa kurserna under hela min utbildning. När jag insåg att den var med i det här programmet blev jag ännu mer övertygad om att det var den jag skulle söka.

Tillbaka till skolbänken

Det var 2017 som hon tog tjänstledigt från sitt arbete som geotekniker för att läsa den kompletterande utbildningen Lärande och ledarskap på Chalmers i ett och ett halvt år. Väl tillbaka i skolbänken igen började en intensiv tid. 

– För mig som hade gått en så teoretisk utbildning tidigare var det uppfriskande att den här var så praktisk och även att vi var en mindre klass. Det var mycket ”learning by doing”. Vi började direkt med att förbereda oss inför vår första praktikperiod som skulle vara åtta veckor senare.

Förberedelserna gick bland annat ut på att man fick testa på flera olika pedagogiska verktyg och hitta sin stil som lärare. 

– Vi fick öva på att prata och lösa uppgifter inför andra, strukturera en lektion och förmedla vår kunskap på ett engagerande sätt. När jag väl kom ut på min första praktik kände jag mig förberedd på att kliva in i lärarrollen. Om man ska gå ett sådant här snabbspår måste det vara fokus på det man ska göra i arbetslivet sedan och det hade vi verkligen fått öva mycket på.

Själv tycker hon om att inspirera eleverna genom att väcka intresse för ämnet redan vid kursstart. 

– Allt behöver inte vara plugg till prov. Man kan arbeta med olika experiment som skapar förståelse. I teknikkursernas etikmoment vill jag visa klipp från den brittiska tv-serien Black Mirror som handlar om olika tekniska dilemman som kan vara intressanta för eleverna att diskutera i grupp, säger hon. 

Varierad praktik 

Under utbildningens gång fick hon testa att praktisera på flera olika skolor i Göteborg och hon trivdes med de varierande arbetsmiljöerna.  

– Jag fick möjlighet att välja och valde delvis att praktisera på en större kommunal skola, en mindre privatskola och även på Komvux. Man fick med sig många olika erfarenheter, men också en bättre känsla för var man ville jobba efteråt, säger hon. 

I slutändan hamnade hon på en mellanstor privat skola i centrala Göteborg där hon nu arbetar som matematik- och tekniklärare. 

– En månad innan jag var klar med utbildningen på Chalmers hade jag ett nytt jobb och flera jobberbjudanden. Nu har jag kul på jobbet varje dag och känner att jag är en förebild för andra, särskilt som teknikintresserad kvinna. En skolmiljö är kanske inte så flashig, men den är meningsfull. Jag blir så glad av att vara här och det känns som att jag gör någonting vettigt av mitt liv.

Läs mer:

Sverige står inför en tilltagande lärarbrist, enligt en analys från UKÄ. Bristen ser ut att bli störst på högstadielärare inom matematik, naturvetenskapliga ämnen och teknik. Läs UKÄs analys om den tilltagande lärarbristen i Sverige.

Text och bild: Vedrana Sivac


Publicerad: fr 29 mar 2019.