Huvudsyftet med ViVA är att främja fordonssäkerheten genom att ta första steget mot en opensource modell av en digital människokropp för krockprovning. Idag finns inget sätt att öppet dela erfarenheter och idéer när det gäller virtuella digitala människomodeller vilket bromsar utvecklingen. Ett demonstrationsexempel till en virtuell provningsprocedur implementeras. Detta exempel rör kvinnors nackskadeskydd vid påkörning bakifrån. Idag har kvinnor dubbel skaderisk i detta fall och troligen beror detta till stor del på att krockdockan representerar en genomsnittlig man. Problemet väntas öka i framtiden när mindre lättare och mer bränslesnåla bilar införs och aktiva säkerhetssystem förväntas inte kunna eliminera dessa skador som uppstår redan vid lätta kollisioner. Med en digital kvinnomodell ska vi visa på potentialen att virtuellt komplettera det traditionella krockprovet med simulering som kan täcka in båda könen samt utvärdera skyddet i den mängd av olika sittställningar som förekommer vid verklig körning men som inte ingår i dagens krocktester.